Koti Blogi

Juuri nyt kerätään tietoa kaupunginosien kulttuuriympäristöistä – vastaa kyselyyn 31.8. mennessä!

Helkan kulttuuriympäristökysely 2021
Helkan kulttuuriympäristökysely 2021

Meneillään olevalla kulttuuriympäristökyselyllä kerätään tietoa Helsingin kaupunginosien kulttuuriympäristökohteista suoraan aiheen asiantuntijoilta – kaupungin asukkailta. Tavoitteena on selvittää, mitkä kulttuuriympäristökohteet ovat asukkaille merkityksellisiä. Uutta tietoa kerätään myös vielä tuntemattomista kohteista, jotta niitä voidaan huomioida ja hyödyntää kaupunkiympäristön suunnittelussa. Olisi tärkeää saada kyselyyn laajalti vastauksia kaikista Helsingin kaupunginosista. Kyselyä voi välittää vapaasti eteenpäin!

Helkan koostaman kulttuuriympäristökyselyn aineistoa tullaan hyödyntämään Helsingin kaupunginmuseon, kaupunkiympäristön toimialan ja kaupunginkanslian parhaillaan laatimassa Helsingin kulttuuriympäristöohjelmassa. 

Kyselyyn pääsee klikkaamaan suoraan alla näkyvien linkkien kautta. Pyydämme vastauksianne viimeistään 31.8.2021 mennessä! Kyselyyn vastanneiden kesken arvotaan Helsingin kaupunginmuseon kirjajulkaisuja.
Helkan kulttuuriympäristökysely Suomeksi: https://forms.gle/vdLsJLRnGv1UWWEq7

Du kan svara på enkäten också på svenska! You can respond to this survey also in English!

Helkas Kulturmiljöenkät – Svenska: https://forms.gle/cvcbwHpE1i8nxVuK9 

Helka’s Survey of Cultural Environment – English: https://forms.gle/TAz4qCzJ9NqkP8Q2A

Helka lanseeraa Insta-kampanjan kaupunginosista!

Kuva: Helka ry

Helsingin kaupunginosayhdistykset ry Helka lanseeraa Instagram-kampanjan, jonka tavoitteena on tuoda positiivista näkyvyyttä jäsenyhdistyksille ja niiden edustamille kaupunginosille!

Kampanjassa esittelemme Helsingin kaupunginosia ja niissä toimivia Helkan jäsenyhdistyksiä kuvin ja tekstein.

Toivomme jokaisen kaupunginosayhdistyksen toimittavan 1-5 valokuvaa kaupunginosastaan ja sen tapahtumista osoitteeseen helka[at]helka.net. Huom. Jos kuvat ovat suurikokoisia, toivomme ne erillisissä sähköpostiviesteissä. Valokuvien tulisi olla mieluiten neliön muotoisia tai pystysuunnikkaita.

Viesteihin toivomme lyhyen sanallisen esittelyn kaupunginosasta ja sen hyvistä puolista sekä haluttaessa kuvan aiheen/paikan. Toivepituus: noin 5 lausetta.

Esittelemme kaupunginosat Helkan omalla Instagram-sivulla, noin 1-2 kaupunginosaa per viikko.

Jos yhdistyksenne haluaa lisäksi jakaa aineiston omalla Instagram-sivullaan, toivotaan siihen lisättävän avainsanat #helka_ry #helsinginkaupunginosat

Toivomme lisäksi kaupunginosayhdistysten ilmoittavan Helkalle omien Instagram-tilinsä nimet. Näin voimme mainostaa niitä Helka ry:n sivuilla!

Maaliskuisin kampanjaterveisin,

Hanna-Kaisa Siimes
puheenjohtaja
hksiimes[at]gmail.com

ja

Pirjo Tulikukka
toiminnanjohtaja
pirjo.tulikukka[at]helka.net
p. 0415222071

Kestävän kaupunkielämän asukaskysely – vastaa 25.11. mennessä!

Kestävä kaupunkielämä
Kestävä kaupunkielämä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY on laatimassa Kestävän kaupunkielämän ohjelmaa ja kutsuu kaikkia pääkaupunkiseudun asukkaita ja muitakin aiheesta kiinnostuneita vastaamaan kyselyyn kestävästä kaupunkielämästä! Osallistuminen on tärkeää, jotta asukkaiden ääni tulee kunnolla kuuluviin toimenpiteistä ja painotuksista päätettäessä. Kysely on auki vielä ke 25.11. saakka ja vastaaminen kestää noin 10 minuuttia. Klikkaa suoraan kyselyyn tästä.

Vastaajat pääsevät myös osallistumaan arvontaan, jossa palkintoina on kolme 50 euron arvoista lahjakorttia Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskukseen. Arvontaan osallistutaan jättämällä yhteystiedot kyselylomakkeen lähettämisen jälkeen. Arvonnan säännöt löytyvät täältä.

Kestävän kaupunkielämän ohjelman keskeiset teemat ovat: ilmastonmuutoksen hillintä, kiertotalous, lämpenevään ilmastoon sopeutuminen sekä kestävät elämäntavat. Lisää tietoa ja itse ohjelmaluonnos löytyy oheisen linkin kautta. Ohjelman tavoitteena on maailman kestävimmän kaupunkiseudun luominen yhteistyössä pääkaupunkiseudun kaupunkien, seudullisten organisaatioiden, yritysten ja asukkaiden kanssa. Asukkailta ja asiantuntijoilta kerättyjen palautteiden perusteella valmisteltu ohjelmaehdotus jatkaa joulukuussa 2020 HSY:n hallitukseen hyväksyttäväksi.

Kyselyn on toteuttanut HSY:n tutkimuskumppani Positive Impact yhteistyössä HSY:n asiantuntijoiden kanssa. Lisätietoja: Outi Ugas, tutkija, Positive Impact Finland Oy
outi.ugas[at]positiveimpact.fi, p. 040 4114541.

Osallistuvan budjetoinnin uusi kierros käynnistyy ideointivaiheella ma 5.10.2020!

Helsingin osallistuvan budjetoinnin – OmaStadin – toinen kierros starttaa ideointivaiheella 5.10. alkaen – oletko valmis?! Kierros on tällä kertaa kahden vuoden mittainen ja rahoituskin sen mukaisesti tupla, eli 8,8 miljoonaa euroa. Helsinkiläiset saavat jälleen ideoida ja päättää, mihin kaupunki tuon potin käyttää. Ideoita oman asuinalueen, kaupunginosan tai vaikka koko Helsingin kehittämiseksi voi jättää 5. – 25.10.2020. Ideoita jätetään ja kehitetään omastadi.hel.fi verkkosivulla. Yhteiskehittämisvaiheessa ideoista kehitetään yhdessä toteutuskelpoisia ehdotuksia. Syksyllä 2021 helsinkiläiset (12-vuotta täyttäneet) saavat äänestää ehdotuksista ja kaupunki toteuttaa eniten ääniä saaneet ehdotukset. Oheisessa esityksessä ohjeistusta ideointivaiheeseen.

Tutustu edellisellä kierroksella toteutukseen edenneisiin hankkeisiin ja niiden etenemiseen täältä. OmaStadista tiedottamiseen tai ideointitilaisuuksien järjestämiseen on saatavilla tukimateriaalia, oheisen linkin kautta.
Jos tarvitsette lisätietoja, olkaa yhteydessä stadiluotseihin, joiden yhteystiedot löytyvät tämän linkin kautta.

Kysely Helsingin tila- ja välinevarauspalvelujen kehittämisestä 13.9. saakka

Kaupunki kysyy JUURI nyt, millaisia tiloja/välineitä haluaisit varata kaupungilta ja miten! Millaisia käyttötarpeita ja -mieltymyksiä sinulla on tila- ja välinevarauksille, miten nykytilanne palvelee sinua ja mitä toivot tulevaisuudelta aiheen suhteen? Tämä tärkeä sähköinen kysely on auki aina su 13.9. saakka – eli nyt todella kannattaa osallistua, vastata ja vaikuttaa!

Kysely on suunnattu helsinkiläisille kaupunkilaisille, yrityksille ja yhdistyksille. Siinä voi ottaa kantaa säännöllisten ja yksittäisten tilavarausten käyttöön sekä erilaisten välineiden ja tilapalveluiden varauskäytäntöihin. Kyselyyn vastaaminen kestää minimissään n. 10 minuuttia ja kaikki vastaajat voivat osallistua halutessaan palkintojen arvontaan (Helsinki-aiheisia tuotepalkintoja). Klikkaa suoraan kyselyyn tästä.

Kaupungin palvelujen digitalisoinnin tavoite on helpottaa kaupunkilaisten arkea niin että palvelut löytyvät nykyistä nopeammin. Kaupungin haluaa saada kaupungin tiloja ja välineitä – kuten vaikkapa kokoustiloja, hiekkakenttiä, kirjastojen ompelukoneita ja 3D-printtereitä – kaupunkilaisten käyttöön mahdollisimman laajasti.

Kaupungin tilojen varausjärjestelmän kehittämisen tavoitteena on julkisten tilojen käytön tehostaminen ja saavutettavuuden parantaminen. Tilojen tehokas käyttö ja tyhjäkäynnin vähentäminen tukee osaltaan myös Hiilineutraali Helsinki 2035 –ilmastotavoitetta.

Kyselylinkki löytyy oheisen kaupungin uutisen loppuosasta.

Helsingin liikenneturvallisuuskysely auki 27.9.2020 asti

Missä ovat Helsingin liikenteen vaaranpaikat? Tätä kaupunki kysyy kaupunkilaisilta Helsingin liikenneturvallisuuskyselyssä. Kyselyn vastaamisaika päättyy su 27.9. Kaupunki toivoo näkemyksiä liikenneturvallisuudesta ja sen kehittämisestä kaikenikäisiltä helsinkiläisiltä, asuinpaikasta tai liikkumismuodosta riippumatta. Kyselyssä kysytään kartalla mm. liikenneturvallisuuden kannalta hankalia paikkoja tai kohteita, joissa on joutunut onnettomuuteen tai läheltä piti -tilanteeseen. Klikkaa suoraan kyselyyn oheisen linkin kautta!

Helsingin kaupunki päivittää liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmansa vuosille 2022–2025. Päätavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta, jolle määritetään visio, tavoitteet ja painopistealueet sekä ohjelmoidaan konkreettisia toimenpiteitä tuleville vuosille. Keskeistä on, että työtä tehdään laajassa vuorovaikutuksessa asukkaiden, kaupungin eri hallinnonalojen sekä sidosryhmien kanssa. Lisätietoja kyselystä antaa liikenneinsinööri Jussi Yli-Seppälä, jussi.yliseppala[at]hel.fi.

Lisätietoa kaupungin uutisen kautta oheisesta linkistä.

Yhdistystoimintaa ja tapahtumia etänä – virtuaalinen neuvontaklinikka 12.6.

Miten järjestää yhdistystoimintaa ja tapahtumia etänä? Osa yhdistyksistä ja kunnista on kehittänyt vaihtoehtoisia tapoja järjestää vertais- ja jäsentoimintaa verkon välityksellä tai muutoin etänä. Kotiseutuliiton järjestämä Virtuaaliklinikka kokoaa kiinnostuneita yhteisen keskustelun ja kysymysten äärelle perjantaina 12.6. klo 10-12. Tule mukaan keskustelemaan, jakamaan omat vinkkisi ja kuulemaan muiden ajatuksia, mitä ja miten yhdistystoimintaa ja tapahtumia voi järjestään etänä! Keskustelua johdattelee Kotiseutuliiton väki.

Virtuaalinen neuvontaklinikka järjestetään Teams-työkalulla. Ilmoittautuminen päättyy keskiviikkona 10.6. klo 12. Ilmoittautumisen yhteydessä voit lähettää kysymyksesi tai oman vinkkisi ennakolta. Ilmoittaudu mukaan tämän linkin kautta.

Ilmoittautuneille lähetetään sähköpostilla osallistumislinkki ja lyhyt ohje Teams-työkalun käyttöön ilmoittautumisajankohdan umpeuduttua. Lisätietoa toimisto[at]kotiseutuliitto.fi.

Helsingin kirjastojen lainaus käynnistyy pe 8.5.!

Iloisia uutisia: lainaustoiminta alkaa pe 8.5. Helsingin kirjastoissa vaiheittain! Lainaaminen ja varausten noutaminen on mahdollista 8.5. alkaen Etelä-Haagan, Kallion, Laajasalon, Malmin, Paloheinän, Pasilan, Roihuvuoren, Töölön, Vallilan ja Viikin kirjastoissa sekä keskustakirjasto Oodissa. Muut Helsingin kirjastot avautuvat vaiheittain ma 11.5. alkaen.

Kirjoja ja muuta aineistoa voi jo nyt palauttaa  osaan  Helsingin kirjastoja palautusluukkujen kautta tai väliaikaisiin palautuspisteisiin. Lainat erääntyvät vasta kesäkuusta alkaen porrastetusti eli lainassa olevan aineiston palautuksella ei ole kiirettä. Uusia varauksia voi tehdä Helmet.fi-verkkopalvelussa maanantaista 11.5. alkaen. Tarkat tiedot lainoista ja varauksista löytyvät Helmet.fi-sivustolta.

Toukokuun ajan kirjastoasiointi hoidetaan ripeästi ja suositaan lainaus- ja palautusautomaattien käyttöä henkilökohtaisen palvelun sijaan. Muut kuin lainaustoiminnan kannalta välttämättömät tilat pidetään vielä suljettuina.  Käytössä ovat ainoastaan peruspalvelut eli varausten nouto, lainaaminen ja palauttaminen. Esimerkiksi keskustakirjasto Oodin toinen kerros on toukokuussa suljettu. Pidempiaikainen asiointi kirjastotiloissa on mahdollista 1.6. alkaen.

Kirjastojen aukioloajat ovat toukokuun ajan supistetut. Oman lähikirjaston aukioloaika kannattaa tarkistaa ennen asiointia osoitteesta www.helmet.fi/kirjastot. Perjantaina 8.5. kirjastot ovat pääsääntöisesti avoinna klo 10–17. Keskustakirjasto Oodi on 8.5. avoinna klo 8–20 ja Töölön kirjasto klo 8–17. Lauantaina 9.5. on avoinna ainoastaan keskustakirjasto Oodi klo 10–18.

Oodissa arkipäivien kaksi ensimmäistä tuntia klo 8–10 suunnataan riskiryhmien asiointiin, lauantaina Oodissa ei ole erillistä asiointiaikaa riskiryhmiin kuuluville. Myös Töölön kirjastossa arkipäivien kaksi ensimmäistä aukiolotuntia klo 8–10 on varattu riskiryhmille.

Asiakkaiden toivotaan huolehtivan käsihygieniasta hyvin ja pitävän riittävää etäisyyttä muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Kirjastoon ei pidä tulla sairaana.

Lue tarkemmin oheisen kaupungin uutisen kautta:
https://www.sttinfo.fi/tiedote/lainaustoiminta-alkaa-helsingin-kirjastoissa-vaiheittain-85-alkaen?publisherId=60579873&releaseId=69880590

Verkkotreffit: kriisiajan viestintä ja osallisuus

Kuntaliiton ”Kuntademokratiaverkosto” kutsuu myös kansalaisyhteiskunnan toimijoita ti 2.6. klo 10-11.30 järjestettäville verkkotreffeille. Treffien teemana on: kriisiajan viestintä ja osallisuus. Maksuton tilaisuus järjestetään Teams-yhteyden välityksellä. Siihen ovat tervetulleita kaikki kuntien, valtion ja kansalaisyhteiskunnan toimijat. Treffeillä pohditaan, miten viestinnän keinoin edistetään kuntalaisten osallisuutta kriisiaikana.

Keskusteluun johdattelevat Salli Hakala, viestinnän yliopistonlehtori Helsingin yliopistosta ja Liisa Hupli-Oinonen, viestintäjohtaja Imatran kaupungista. Verkkotreffeillä pääsee kuulemaan ja vaihtamaan kokemuksia ja saamaan vertaisoppia aiheesta.

Ilmoittautumiset verkkotreffeille viimeistään 29.5. oheisen linkin kautta.

Kallio Kukkii -kulttuurifestivaali 8. – 17.5.

Kallio kukkii kulttuuria – nyt ekaa kertaa etänä! Kallio Kukkii -festivaalit ovat tänä vuonna pääosin verkossa. Kukkii -kulttuurifestivaali järjestetään 8.5.-17.5.2020 jo 26. kerran. Tapahtumia on tulossa noin 40, joista lähes kaikki ovat Ilmaisia! Tutustu tapahtumatarjontaan joko FB-tapahtuman kautta tai nettisivulta. Päiväkohtaiset ohjelmat julkaistaan FB-tapahtumasivun kommenteissa.

Kallion ja sen lähialueen asukkaat, yritykset, järjestöt ja muut kulttuuritoimijat järjestävät tänä vuonna lähes 40 tapahtumaa Kallio Kukkii -festivaaleille. On väärin lausuttuja haikurunoja, kivikaraokea, kehonhuoltovartteja, livekeikkoja, sarjakuvalausuntaa, haastatteluja, omatoimikävelyitä, askartelua, runoutta…

Festivaalia koordinoi Kallion Kulttuuriverkosto. Lisätietoja antaa
Pihla Ruuskanen, kukkiiohjelmat@gmail.com

#kalliokukkii2020 #kalliokukkiikotisohvilla

Helkan instagram

Helsingin Sää

Helsinki
ajoittaisia pilviä
-9.9 ° C
-9 °
-12.1 °
85 %
0.5kmh
42 %
ke
-7 °
to
-3 °
pe
-5 °
la
-6 °
su
-6 °