Välitäthän ystävällisesti Helkan jäsentiedotteen
yhdistyksesi hallitukselle ja muillekin aktiivijäsenille!
HALLITUKSELTA
Mukavaa kevättä kaikki jäsenyhdistykset! Poikkeusajan yhä vaan jatkuessa on hyvää aikaa päivittää yhdistysosaamista uuden aikakauden edellyttämiin taitoihin. Tiedotteeseemme olemme poimineet muutamia kiinnostavia, joista kannattaa napsia parhaat päältä.
Tämä jäsentiedote sisältää lisäksi kevätkokouskutsun 2021 ja muutamia muita ajankohtaisia viestejä. Kevätkokous pidetään ma 29.3.2021 etäsovelluksella (tarkemmat tiedot edempänä).
Toimitattehan jälleen ystävällisesti Helkaan ajantasaiset yhteystietonne (pj, sihteeri, mahdollinen muu seuran sp-osoite) jotta viestimme menevät oikeille henkilöille jatkossakin. Myös kaupungin toimialoille ja muille kaupunginosatoiminnasta kiinnostuneille on kätevää, että kaupunginosayhdistysten ajantasaiset yhteystiedot löytyvät Helkan kotisivuilta kootusti. Tarkistakaa ensin Helkan sivuilla olevat yhteystietonne oheisesta linkistä. Jos tiedot ovat muuttuneet, ilmoittakaa ne suoraan sähköisellä lomakkeella oheisesta linkistä. Muistakaa myös vastata lomakkeen kysymykseen luvasta julkaista tietoja Helkan kotisivuilla.
Helkan hallitus kokoontuu kevätkaudella vielä 19.4., 10.5. ja 7.6. Hallitukselle tai oman suurpiirin hallitusedustajalle voi toimittaa ideoita, toiveita tai aloitteita sähköpostitse viimeistään viikkoa ennen kutakin kokousta. Helkan toimiston yhteystiedot ovat: helka[at]helka.net ja p. 041 5222071 (toiminnanjohtaja). Uusi osoitteemme on 1.3. alkaen: Kalevankatu 13 A 4, 00100 Helsinki.
KUTSU HELKAN KEVÄTKOKOUKSEEN MAANANTAINA 29.3.2021
Helkan jäsenyhdistykset kutsutaan sääntömääräiseen kevätkokoukseen maanantaina 29.3.2021
Helkan hallitus kutsuu kaikki jäsenyhdistyksensä etäyhteydellä (zoom) järjestettävään sääntömääräiseen kevätkokoukseensa, maanantaina 29.3.2021, klo 17.30 alkaen.
– Ennen virallisia kevätkokousasioita, klo 17.30 alkaen Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo alustaa liiton jäsenpalveluista ja ajankohtaisista aiheista.
– Viralliset kevätkokousasiat käsitellään klo 18.00 alkaen
– Virallisen kokousosuuden jälkeen sana on vapaa ja voidaan keskustella yhdessä esiin tulevista ajankohtaisista aiheista.
Osa kokousasiakirjoista osa löytyy tämän tiedotteen linkeistä alempaa ja osa lähetetään sähköpostitse. Toivotamme kaikki jäsenyhdistykset lämpimästi tervetulleiksi kevätkokoukseen!
Helkan kevätkokouksessa jokaisella Helkan jäsenyhdistyksellä on yksi ääni. Yhdistyksen valtuuttaman kokousedustajan (pj tai muu yhdistyksen valtuuttama henkilö) tulee toimittaa Helkaan sähköisesti valtakirja. Kevätkokouksessa käsitellään Helkan sääntöjen 9 §:n mukaiset asiat. Seuraavien linkkien kautta löytyvät kevätkokousasiakirjat: Kevätkokouksen 2021 esityslista ja Helkan toimintakertomus 2020. Puheenjohtajille ja sihteereille lähetetään kokouspostin liitteinä: valtakirjapohja, Helkan vuoden 2020 tulos, tase ja toiminnantarkastuskertomus sekä vuoden 2021 talousennuste.
HELKAN JÄSENMAKSUT 2021
Helkan jäsenmaksujen eräpäivä on 31.5.2021. Myöhästyneistä jäsenmaksuista peritään viiden euron suuruinen viivästymismaksu.
Lähetämme kaikkien jäsenyhdistysten puheenjohtajille jäsenmaksujen tilisiirrot sähköpostilla toukokuun aikana. Aiempien vuosien tapaan jäsenyhdistysten puheenjohtajien vastuulla on jäsenmaksu-tilisiirron välittäminen eteenpäin omalle taloudenhoitajalle. Käyttäkää maksaessanne ystävällisesti tilisiirrossa olevia yhdistyskohtaisia viitenumeroita (jotka voi tarvittaessa tarkistaa Helkan toimistolta: sp: helka[at]helka.net, tai p. 041 5222071).
Helkan jäsenmaksujen suuruudet vuodelle 2021 ovat:
yhdistys, jolla on alle 100 jäsentä: 80 €
yhdistys, jolla on 100 – 500 jäsentä: 130 €
yhdistys, jolla on 501 – 1000 jäsentä: 160 €
yhdistys, jolla on yli 1000 jäsentä: 190 €
Jäsenmaksut eivät ole nousseet edellisvuodesta. Niiden suuruus ilmenee tilisiirrosta, samoin kuin Helkan tilinumero ja yhdistyskohtainen viitenumero. Maksun voi halutessaan hoitaa kuntoon jo ennakkoon, viime vuoden tiedoilla (laita tiedoksi maksun kohtaan Viesti: Helkan jäsenmaksu 2021).
AJANKOHTAISIA KOULUTUKSIA KEVÄÄLLÄ 2021
Varainhankinta yhdistyksessä -koulutus la 20.3.
Kiinnostaako yhdistyksenne varainhankinnan laajentaminen? Yhdistys voi toteuttaa joukkorahoituskampanjan, yritysyhteistyötä tai hanketoimintaa. Viiden tunnin mittaisessa verkkokoulutuksessa tutustutaan näihin toimintoihin ja kerrotaan niiden mahdollisuuksista ja vaatimuksista pienehkön yhdistystoimijan näkökulma huomioiden. Ajankohta ja toteutus: la 20.3., klo 09:30 – 14:30, verkossa. Maksu Helkan jäsenyhdistysten toimijoilta: 20 €. Osallistujamäärä: enintään 30. Ilmoittautumiset: 15.3. mennessä oheisen koulutussivun alalaidan linkistä.
Koulutuksen sisältöjä:
Mitä varainhankinta on, hoituuko se osana toimintaa vai omina projekteinaan?
– Mitä kannattaa huomioida varainhankintaa suunniteltaessa.
– Tavallisimmat perinteiset varainhankinnan muodot
Kouluttajana tässä osiossa toimii Kansalaisfoorumin koulutussuunnittelija Tuula Hyystinmäki.
Joukkorahoitus varainkeruun muotona
– Joukkorahoitus on digiajan varainkeruuta, jossa vedotaan suureen yleisöön. Millä tavalla vastikkeellinen kampanja eroaa perinteisestä rahankeräyksestä. (Esimerkkinä Teatteriyhdistys Kulissin kampanja mesenaatti.me-palvelussa.)
Yhdistys hankehakijana
– Millaisia mahdollisuuksia yhdistyksillä on hakea hankerahoitusta?
– Mitä asioita yhdistyksen on hyvä huomioida ennen rahoituksen hakemista?
– Millainen on hyvä hankehakemus ja hyvä hankehakija?
Kouluttajana 2. ja 3. osiossa toimii Katariina Luoto, Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n KYT-järjestöpalveluiden kehittämispäällikkö. Luoto on toiminut pitkään yhdistystoiminnan asiantuntija- ja neuvontatehtävissä, ja ohjaa työssään yhdistyksiä erityisesti hallintoon ja kehittämishankkeisiin liittyvissä kysymyksissä.
Yritysyhteistyö, miksi, mitä ja miten?
– Yritysyhteistyön tavoitteiden suunnittelu, yhteistyökumppanin valinta ja lähestyminen
– Yhteistyö ei ole lahjoitus, joten mitä yhdistys voi kumppanilleen tarjota?
– Esimerkkejä ja kouluttajan omakohtaisia kokemuksia.
Kouluttajana tässä osiossa toimii kulttuurituottaja Meeri Ventomäki. Meeri on tehnyt opinnäytetyön Kulttuuritapahtumien ja yritysten välisestä yhteistyöstä ja toiminut kulttuuritapahtumien järjestäjänä.
Koulutuksen järjestää Kansalaisfoorumi ja lisätietoja saa Tuuli Järviseltä, tuuli.jarvinen[at]kansalaisfoorumi.fi
Yhdistysten kevätkokoukset verkossa – verkkokoulutus ti 23.3.
Yhdistysten kevätkokoukset joudutaan nyt järjestämään monin paikoin poikkeusmenettelyin. Pitäisi järjestää etäkokous, mutta miten päästä alkuun? Koulutuksessa käydään läpi perusasiat sähköisen kokouksen järjestämiseksi. Koulutus sopii yhdistyksen kokousten järjestämisvastuullisille, niin puheenjohtajille, sihteereille kuin muillekin hallituksen jäsenille. Koulutuksessa käydään läpi alkeet sähköisen kokouksen pitämisestä:
– Milloin sähköisen kokouksen voi pitää?
– Miten valita välineet?
– Miten voin valmistautua?
– Mistä pääsen alkuun?
– Teams- ja Jitsi-kirjautuminen, kokouksen luominen sekä Gmail-tilin perustaminen.
– Kevätkokous verkossa, mitä pitää muistaa?
Koulutuksen hinta on 50 € ja sen järjestää KSL. Lisätietoja koulutustuottaja Hanna Rokkaselta, hanna.rokkanen[at]ksl.fi. Verkkokoulutukseen otetaan enintään 22 osallistujaa. Ilmoittaudu viimeistään su 21.3.2021 oheisen lomakkeen kautta.
Tunnelman luominen yhdistyksen etätoiminnassa -koulutusilta ti 23.3.
Kohtaaminen ja siihen liittyvä tunnelma ovat keskeisessä roolissa monen yhdistyksen toiminnassa. Toimintojen siirryttyä verkkoon tunnelman luominen vaatii erilaisia taitoja. Digitaalisesti toteutetussa etätoiminnassakin voidaan luoda tunnelma. Käytännönläheinen koulutus, jossa osallistujat saavat tietoa ja inspiraatiota, kuinka vahvistaa oman yhdistyksen etätoiminta uudelle tasolle. Huom. koulutuksen fokus ei ole teknisten sovellusten opetuksessa. Koulutusillan ajankohta ja toteutus: ti 23.3. klo 17 – 19, verkkoalustalla.
Sisältöjä:
– Tunnelman merkitys
– Digitaaliseen toimintaan liittyvät erityispiirteet tunnelman luomisessa
– Työkaluja oman yhdistyksen toiminnan voimistamiseen
Kouluttajina toimivat palvelumuotoilija Hilkka Kurri ja suunnittelija Maia Fandi. Yhteyshenkilö Opintokeskus Visiossa: suunnittelija Maia Fandi, maia.fandi[at]opintokeskusvisio.fi/ 044 727 3241. Ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki ja – ohjeet sähköpostitse. Osallistumismaksu on 15 € / osallistuja. Ilmoittautumiset ma 22.3. klo 12.00 mennessä oheisen koulutussivun alalaidan linkistä.
Yhdistys työnantajana -koulutus 10.4.
Tervetuloa 2,5 tunnin koulutukseen, jossa käsitellään sitä, mitä on hyvä tietää ja millaisia velvoitteita yhdistykselle tulee, kun se palkkaa työntekijän. Kohderyhmänä ovat yhdistysten hallitusten jäsenet, toiminnanjohtajat ja muut asiasta kiinnostuneet. Koulutuksen ajankohta on la 10.4. klo 10 – 14.30 ja se toteutetaan verkkoalustalla. Ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki ja – ohjeet sähköpostitse. Osallistumismaksu on 30 € / osallistuja.
Koulutuksen sisältöjä:
– Työsuhde, normihierarkia ja työehtosopimukset
– Työsopimuksen muoto, kesto ja sisältö
– Työaikalain ja vuosilomalain keskeiset kohdat
– Työsopimuksen muuttaminen ja päättäminen, työtodistus
– Työnjako esihenkilön tehtävän hoidossa
– Työtyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä ja niiden edistäminen
– Palkanmaksu ja palkkalaskelma
– Ennakonpidätykset, työeläkemaksut, vakuutukset yms.
– Matkakulukorvaukset ja päivärahat
– Viranomaisilmoitukset
Koulutuksen vetää toiminnanjohtaja, bloggari Jenni Kallionsivu. Ilmoittautumiset pe 2.4. klo 12.00 mennessä oheisen koulutussivun alalaidasta löytyvällä sähköisellä lomakkeella.
Suosittelemme maksamista verkkopankissa ilmoittautumisen yhteydessä. Koulutuksen järjestää Visio, yhteyshenkilö on suunnittelija Maia Fandi, maia.fandi[at]opintokeskusvisio.fi / p. 044 727 3241
KAUPUNGINOSAYHDISTYSTEN AVUSTUKSISTA
Helsingin asukasosallisuuden avustusten infotilaisuus ke 24.3.
Helsingin kaupungin asukasosallisuuden avustusten etäinfo järjestetään ke 24.3. klo 17.30-19.00. Verkkotilaisuudessa esitellään avustuslajit ja kriteerit sekä asiointi sähköisessä avustusjärjestelmässä. Asukasosallisuuden yleis- ja toiminta-avustusten hakuaika alkaa 1. huhtikuuta. Pienavustusten hakuaika on alkanut tammikuussa ja jatkuu edelleen.
Illan ohjelma:
17.15 Etäyhteydet avautuvat
17.30 Asukasosallisuuden avustuslajit ja -kriteerit, alueosallisuuspäällikkö Titta Reunanen
18.00 Sähköinen avustushakemus asiointijärjestelmässä, suunnittelija Tero Puhakka
18.30 Kysymyksiä ja keskustelua
19.00 Tilaisuus päättyy
Ilmoittautumiset tilaisuuteen 21.3. mennessä oheisen linkin kautta.
Ilmoittautuneet saavat sähköpostitse osallistumislinkin ennen tilaisuutta. Tilaisuudessa käytetään Microsoft Teams -alustaa. Tervetuloa mukaan kuulemaan ja kysymään asukasosallisuuden avustuksista!
Lisätietoa tilaisuudesta ja asukasosallisuuden avustuksista saat Veli-Matti Hurtigilta veli-matti.hurtig[at]hel.fi tai p. 09 310 32627.
Asukasosallisuuden avustusten verkkosivut löytyvät täältä.
MUUTA AJANKOHTAISTA
Vuoden kaupunginosa jälleen haussa 31.3. mennessä!
”Vuoden kaupunginosa 2021” -tunnustuksen saajan haku on auki enää 31.3. mennessä, joten kannattaa toimia pian. Välittäkää ystävällisesti tietoa eteenpäin, jotta juuri teidän alueestanne tulisi paljon ehdotuksia! Lisää tietoa kilpailusta ja valintaperusteista Suomen Kotiseutuliiton linkistä.
Ehdotukset tulee toimittaa verkkolomakkeella ti 31.3. mennessä oheisen linkin kautta. Vuoden kaupunginosa julkistetaan 13.5., jotta valittu kaupunginosa voi hyödyntää huomionosoituksen tuomaa julkisuutta aiempaa pidempään toimintavuotensa aikana.’
Helkan Kotikatu-palvelusta
Helkan kaupunginosien kotisivujen Kotikatu-palvelun asioissa ole yhteydessä IT-vastaava Anna Kuoppalaan. Hän voi auttaa mm. etusivunne suunnittelussa ja muokkauksessa sekä tarjoaa etäkoulutusta Helkan WordPress-alustan käyttöön. Annan tavoittaa vanhoista yhteystiedoista: p. 0440 641045 ja kotikatu[at]helka.net (parhaiten arkisin klo 14 jälkeen).
MENNEITÄ TAPAHTUMIA
Helkan syyskokous pidettiin 24.11.2020
Helka ry:n sääntömääräinen syyskokous järjestettiin tiistaina 24.11.2020 etäyhteydellä; mukana oli lähes 30 osallistujaa. Helkan puheenjohtaja Hanna-Kaisa Siimes toivotti osallistujat tervetulleiksi. Helkan ”Vuoden teko 2020” -huomionosoitus myönnettiin Kallion kävelyfestivaalitoiminnalle ja sen pitkäaikaiselle toteuttajalle Juhani Styrmanille. Ennen virallisia kokousasioita kuultiin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kumppanuusyksikön Ulla Laurion alustus Helsingin taide- ja kulttuurivisiota 2030.
Viralliset asiat käsiteltiin klo 17.30 alkaen. Kokous hyväksyi Helkan toimintasuunnitelman ja talousarvion 2021. Helkan puheenjohtajaksi vuodelle 2021 valittiin yksimielisesti jatkamaan Hanna-Kaisa Siimes. Esityslistan kohdassa 11. käsiteltiin Helkan hallituksen kokoukselle esittämä sääntömuutosehdotus, joka hyväksyttiin laajan keskustelun jälkeen ja pienin korjauksin PRH:n esitarkastukseen lähetettäväksi.