Välitäthän ystävällisesti Helkan jäsentiedotteen
yhdistyksesi hallitukselle ja muillekin aktiivijäsenille!
HALLITUKSELTA
Hyvää syksynaloitusta kaikille jäsenaktiiveille! Toivotamme jäsenyhdistysten edustajat lämpimästi tervetulleiksi jokasyksyiseen pj-palaveriin, joka järjestetään aiemmin ilmoitetun mukaisesti maanantaina 21. syyskuuta klo 17.00 – 19.00 keskustakirjasto Oodin ”Kuutio” -tilassa. Syksy tarjoaa myös kiinnostavia etäkoulutuksia, mm. etäkokousten järjestämisestä, yhdistystoiminnan perusteista ja yhdistyksen taloudenhoidosta. Huomaa tiedotteen lopussa myös muutama ajankohtainen Helsingin kaupungin järjestämä sähköinen kysely.
Helkan hallitus kokoontuu syyskaudella vielä kaksi kertaa: 27.10. ja 8.12.
Syyskokous järjestetään ti 24.11. (kokousmuoto ja ohjelma ilmoitetaan lähempänä ajankohtaa). Syyskokouksessa käsitellään mm. Helkan sääntöuudistus, jossa sääntöjä on jonkin verran päivitetty (mm. etävuosikokousten mahdollistaminen).
Näkökulmia, ideoita tai aloitteita voitte hallitukselle toimittaa kuten ennenkin, osoitteella: helka[at]helka.net tai puhelimitse (041-5222071) mieluiten noin viikkoa ennen kutakin hallituksen kokousta.
SYKSYN AJANKOHTAISIA TILAISUUKSIA JA KOULUTUKSIA
KUTSU Helkan puheenjohtajapalaveriin ma 21.9. klo 17 – 19 Oodin ”Kuutiossa”
Jäsenyhdistysten puheenjohtajat (tai heidän edustajansa) toivotetaan lämpimästi tervetulleiksi Helkan perinteiseen syksyiseen puheenjohtajapalaveriin! Pj-palaveri järjestetään maanantaina 21.9. klo 17 – 19, keskustakirjasto Oodin ”Kuutio”-tilassa (kirjaston 2. kerroksessa). Tilaisuuteen tulee ilmoittautua etukäteen, koska paikkojen määrä on rajallinen (istuimien turvavälien vuoksi). Tilaisuudessa on käytössä käsidesiä ja jaossa maskeja.
Tilaisuus käynnistyy klo 17.00 kahvituksella ja iltapalalla. MUISTA ILMOITTAUTUA TILAISUUTEEN sähköpostitse helka[at]helka.net viimeistään pe 19.9. (klo 16.00) mennessä (ilmoita samalla mahdollinen erityisruokavalio). Ohjelmassa on vertaiskeskusteluja ja -tiedon jakamista, tukea poikkeusajan yhdistystoimintaan ja kokouskäytäntöihin (mm. sähköisiin kevät- ja syyskokouksiin) sekä tietoa Kotiseutuliiton korona-kyselyn tuloksista (Kotiseutuliiton edustaja paikalla). Ilta päättyy klo 19.00 mennessä.
Helkan toimistolta voi ilmoittautumisajan umpeuduttua tiedustella lisäpaikkoja, jos niitä on jäänyt. Puhelimitsekin voi halutessaan ilmoittautua: p. 041 5222071. Tervetuloa mukaan keskustelemaan ja jakamaan kokemuksia! Karttalinkki Oodin sijaintiin.
Ensiaskeleet verkkokokouksen tai -koulutuksen järjestämiseen 16.9.
Kiinnostaako kokousten tai koulutusten toteuttaminen verkon välityksellä, mutta rohkeus verkkotyökalujen käyttämiseen puuttuu? Onko yhdistyksen kevätkokous vielä pitämättä, kun etäkokoustaminen tuntuu haastavalta..? Kansalaisfoorumin maksuttomassa webinaarissa opetellaan hallinnoimaan verkkopalaveria (tai -koulutusta) etänä sekä harjoitellaan hyviksi koettujen ilmaisten sovellusten käyttämistä. Webinaarin ajankohta on 16.9. klo 17:00 – 18:30. Osallistujamäärä: enintään 30. Muista ilmoittautua viimeistään 15.9. mennessä oheisen koulutussivun alalaidasta! Linkki webinaariin lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla.
Webinaari on tarkoitettu yhdistysten vastuuhenkilöille tai kouluttajille, joilla on kiinnostusta aloittaa verkkokokousten tai -koulutusten järjestäminen. Koulutuksessa tutustutaan helppoihin ilmaisiin sovelluksiin.
Webinaarin sisältö:
– Jitsi-verkkoneuvotteluohjelman perusominaisuudet ja palaverin isännöinnin perusperiaatteet.
– Google Driven sovellukset; asiakirjan ja diaesityksen luominen, hallinnointi ja jakaminen, kyselyn ja/tai ilmoittautumislomakkeen luominen ja jakaminen.
– Käytettävissä olevan ajan puitteissa ja osallistujien mielenkiinnon mukaan opetellaan yhdessä Mentimeter-kyselyn, Padlet-seinän tai Kahoot-kyselyn luominen ja jakaminen sekä hallinnointi.
Webinaarin järjestää Kansalaisfoorumi ja vetäjänä toimiin koulutussuunnittelija Pekka Kinnunen. Linja avautuu 16.9. noin klo 16.40. Mukaan kannattaa tulla hyvissä ajoin, jotta mahdolliset yhteys- tai ääniongelmat voidaan selvittää ennen varsinaista webinaaria. Lisätiedot: pekka.kinnunen[at]kansalaisfoorumi.fi.
Kotikaupunkipolut mobiiliin – maksuton koulutus 24.9.!
Helsingin kaupunginosissa kootuille kotikaupunkipoluille on vihdoin tarjolla mahdollisuus mobiiliversioon, uuden palvelun kautta! Palvelun nimestä huolimatta (eMuseo) siihen sopivat mainiosti myös kotikaupunkipolkureitit ja muutkin mahdolliset kaupunginosan kävelykierrosaineistot (tai esim. luonto-, arkkitehtuuri- ym. polut/kierrokset). Yhdistykset voivat toteuttaa palveluun helposti mobiilioppaita haluamistaan reiteistä/kohteista. Oppaisiin voi liittää tekstiä, kuvia, ääntä ja videoita. Ja mikä parasta – nyt syyskuussa aiheeseen on tarjolla myös maksuton etäkoulutus!
”Miten teen oman mobiilioppaan” verkkokoulutus pidetään torstaina 24.9. klo 12.30 – 15.00. Ilmoittaudu pian, sillä koulutukseen mahtuu ainoastaan 20 henkilöä! Koulutus on suunnattu ensisijaisesti uusille eMuseo-palvelun tilaajille. Koulutukseen voi ilmoittautua max. 1 osallistuja per yhdistys. HUOM. Ilmoittautumiset viimeistään 16.9. mennessä Suomen Kotiseutuliiton toimistoon osoitteessa toimisto[at]kotiseutuliitto.fi!
Kannattaa huomioida, että palvelu, jossa aineistot sijaitsevat (eMuseo), maksaa Helkan jäsenyhdistyksille 80 €/vuosi (koska Helkan jäsenet ovat Kotiseutuliitonkin jäseniä, muille 120 €/v). Vuosimaksu sisältää ylläpidon, tuen ja kehityksen.
Yhdistystalouden perusteet verkkokoulutusillat 28. ja 30.9.
Nyt on tarjolla mainio tilaisuus oppia yhdistystalouden perusteita verkkokoulutuksessa, joka järjestetään kahtena syyskuun lopun iltana: ma 28.9. klo 17–20 ja ke 30.9.2020 klo 17–20! Kyseessä on käytännönläheinen peruskoulutus, josta on hyötyä kaikille yhdistystoimijoille. Huom. koulutukseen tulee ilmoittautua viimeistään pe 18.9. klo 15.00 mennessä oheisen koulutussivun alalaidasta löytyvällä sähköisellä lomakkeella. Koulutuksen hinta on 40 €/ osallistuja (kulutussivulta selviävät mahdolliset alennukset). Kouluttajana toimii KTM Aki Pennanen.
Koulutuksen kuvaus: Mitä ovat tase ja tuloslaskelma ja mitä ne kertovat yhdistyksen taloudellisesta tilanteesta? Mitä tarkoittaa kahdenkertainen kirjanpito?
Sisältöjä: Yhdistyksen taloudenhoitoa koskevat säädökset ja käytännön tehtävät; kirjanpidon perusteet; ilmainen kirjanpito-ohjelma; tilikartta; talousarvio; tilinpäätös.
Koulutus järjestetään käyttäen helppoa Google Meet -verkkoalustaa. Ks. koulutuksen Google Meet -ohjeistus https://opintokeskusvisio.fi/google-meet-ohje/. Koulutuksen järjestää Visio.
Yhdistystoiminnan perusteet – verkkokoulutusillat 5. ja 8.10.
Lokakuun alussa on tarjolla kahden illan mittainen Yhdistystoiminnan peruskoulutus verkossa! Koulutusillat ovat ma 5.10. ja to 8.10. (klo 18-20). Kyseessä on käytännönläheinen peruskurssi yhdistystoiminnan perusteista ja kokouskäytänteistä. Koulutus on suunnattu yhdistystoimijoille, kuten hallituksen jäsenille ja toimihenkilöille. Etenkin pienet yhdistykset, joilla ei välttämättä ole lainkaan palkattua henkilökuntaa, on huomioitu.
Huom. koulutukseen tulee ilmoittautua ma 28.9. mennessä oheisen koulutussivun alalaidasta löytyvällä sähköisellä lomakkeella. Koulutuksen hinta on 40 €/ osallistuja (koulutussivulta selviävät mahdolliset alennukset). Yhdistystoiminnan kouluttaja Virve Valtonen vetää koulutuksen.
Koulutuksen kuvaus:
Tavoitteena on tukea ja kehittää yhdistysten toiminnan laatua sekä yhdistystoimijoiden omaa osaamista. Kyseessä on erittäin hyödyllinen ja perusteista lähtevä kurssi. Koulutus sisältää myös ennakko- ja välitehtävän oman yhdistyksen toiminnasta.
Sisältöjä:
Yhdistystoiminnan perusteet:
– Yhdistyslaki ja yhdistyksen säännöt (tutustu yhdistyksesi sääntöihin ennen koulutusta, niitä hyödynnetään ennakkotehtävässä)
– Yhdistyksen toimijat: jäsenet, hallitus ja eri toimijoiden väliset vastuut
– Yhdistyksen keskeiset paperit: toimintasuunnitelma ja talousarvio, toimintakertomus ja tilinpäätös
Yhdistyksen kokouskäytännöt ja tietosuoja:
– Yhdistyksen eri kokoukset ja kokousten toimihenkilöt
– Kokouskäytännöt (kokousten valmistelu, kokouksen kulku, kokouspöytäkirja)
– Yhdistyksen tietosuoja-asiat
Koulutus järjestetään käyttäen Google Meet -verkkoalustaa (tarkemmin ”Classroom”). Ks. Google Meet -ohjeistus oheisen linkin kautta https://opintokeskusvisio.fi/google-meet-ohje/
Tarkemmat osallistumisohjeet lähetetään mukaan ilmoittautuneille osallistujille sähköpostitse 28.9. jälkeen. Ilmoittautumisajan päätyttyä voi vielä tiedustella vapaita paikkoja p. 044 727 3247 tai tuomas.green[at]opintokeskusvisio.fi. Koulutuksen järjestää Visio.
HSY:n Energiaeksperttikoulutus webinaarina (5 ti-iltaa)
Helsingin seudun ympäristöpalvelujen Ilmastoinfo kouluttaa jälleen energiaeksperttejä pääkaupunkiseudun taloyhtiöihin. Syksyn 2020 koulutus koostuu viidestä iltatilaisuudesta, jotka pidetään webinaareina ti-iltaisin: 29.9., 13.10., 27.10., 10.11. ja 1.12. (klo 17.30-20.00). Koulutus on tarkoitettu kaikille taloyhtiöiden energia-asioista kiinnostuneille tahoille ja aktiiveille (hallituksen jäsenille, osakkaille, vuokra-asujille, isännöitsijöille ja huoltohenkilöstölle). Lisää tietoa kurssista ja ilmoittautumislinkki oheisena. Osallistumislinkki ja tarkemmat ohjeet lähetään ilmoittautuneille sähköpostitse lähempänä koulutuksen alkua.
Koulutus auttaa hahmottamaan mm. miten energialasku muodostuu, kuinka erilaiset energiankulutukseen vaikuttavat tekniset järjestelmät toimivat ja miten on mahdollista vähentää taloyhtiön energiankulutusta ja parantaa asumisen laatua. Lisätietoa saa HSY:n Energia-asiantuntija Jarkko Hintsalalta, jarkko.hintsala[at]hsy.fi tai p. 050 464 8796.
MENNEITÄ TAPAHTUMIA
Helkan kevätkokous 8.6.2020
Maaliskuun lopulta siirtynyt Helka ry:n sääntömääräinen kevätkokous pidettiin ensimmäistä kertaa etäsovelluksella (Teams) 8.6.2020. Kokous sujui olosuhteisiin nähden hyvin. Saimme kokemusta ja rohkaisua etävuosikokousten järjestämiseen tulevaakin ajatellen. Kokouksessa hyväksyttiin Helkan edellisvuoden (2019) toimintakertomus ja tilinpäätös. Toimintakertomus 2019 löytyy oheisen linkin kautta.
MUUTA AJANKOHTAISTA
Helkan Kotikatu-palvelusta
Helkan kaupunginosien kotisivujen Kotikatu-palvelussa on vihdoin siirrytty kokonaan WordPress-julkaisujärjestelmään! Helkan IT-vastaava Anna Kuoppalalta saa tukea ja koulutusta sivustojen käyttöön vanhojen tuttujen yhteyksien kautta, eli kotikatupuhelin: 0440641045 tai sähköposti: kotikatu[at]helka.net. Käytä rohkeasti hyväksesi: soittele, meilaa tai tilaa etäkoulutusta!
Kysely Helsingin tila- ja välinevarauspalvelujen kehittämisestä 13.9. saakka
Kaupunki kysyy parhaillaan, millaisia tiloja/välineitä helsinkiläiset haluavat varata kaupungilta ja miten! Millaisia käyttötarpeita ja -mieltymyksiä sinulla on tila- ja välinevarauksille, miten nykytilanne palvelee sinua ja mitä toivot tulevaisuudelta aiheen suhteen? Tämä tärkeä sähköinen kysely on auki aina su 13.9. saakka – eli nyt todella kannattaa osallistua, vastata ja vaikuttaa! Klikkaa suoraan kyselyyn oheisen linkin kautta.
Kysely on suunnattu helsinkiläisille kaupunkilaisille, yrityksille ja yhdistyksille. Siinä voi ottaa kantaa säännöllisten ja yksittäisten tilavarausten käyttöön sekä erilaisten välineiden ja tilapalveluiden varauskäytäntöihin. Kyselyyn vastaaminen kestää minimissään n. 10 minuuttia ja kaikki vastaajat voivat osallistua halutessaan palkintojen arvontaan (Helsinki-aiheisia tuotepalkintoja).
Kaupungin palvelujen digitalisoinnin tavoite on helpottaa kaupunkilaisten arkea niin että palvelut löytyvät nykyistä nopeammin. Kaupungin haluaa saada kaupungin tiloja ja välineitä – kuten vaikkapa kokoustiloja, hiekkakenttiä, kirjastojen ompelukoneita ja 3D-printtereitä – kaupunkilaisten käyttöön mahdollisimman laajasti.
Kaupungin tilojen varausjärjestelmän kehittämisen tavoitteena on julkisten tilojen käytön tehostaminen ja saavutettavuuden parantaminen. Tilojen tehokas käyttö ja tyhjäkäynnin vähentäminen tukee osaltaan myös Hiilineutraali Helsinki 2035 –ilmastotavoitetta.
Helsingin liikenneturvallisuuskysely auki 27.9.2020 asti
Missä ovat Helsingin liikenteen vaaranpaikat? Tätä kaupunki kysyy kaupunkilaisilta Helsingin liikenneturvallisuuskyselyssä. Kyselyn vastaamisaika päättyy su 27.9. Kaupunki toivoo näkemyksiä liikenneturvallisuudesta ja sen kehittämisestä kaikenikäisiltä helsinkiläisiltä, asuinpaikasta tai liikkumismuodosta riippumatta. Kyselyssä kysytään kartalla mm. liikenneturvallisuuden kannalta hankalia paikkoja tai kohteita, joissa on joutunut onnettomuuteen tai läheltä piti -tilanteeseen. Klikkaa suoraan kyselyyn oheisen linkin kautta
Kaupunki päivittää liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmansa vuosille 2022–2025. Päätavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta, jolle määritetään visio, tavoitteet ja painopistealueet sekä ohjelmoidaan konkreettisia toimenpiteitä tuleville vuosille. Keskeistä on, että työtä tehdään laajassa vuorovaikutuksessa asukkaiden, kaupungin eri hallinnonalojen sekä sidosryhmien kanssa. Lisätietoja kyselystä antaa liikenneinsinööri Jussi Yli-Seppälä, jussi.yliseppala[at]hel.fi.