Välitäthän ystävällisesti Helkan jäsentiedotteen
yhdistyksesi hallitukselle ja muillekin aktiivijäsenille!
HELKAN HALLITUKSELTA
Päivänvalo laskee kohti joulunaikaa. Marraskuun pimeyttä kannattaa keventää vertaistoimijoita tapaamalla ja kiinnostavia ajankohtaisia aiheita kuulemalla – Helkan syyskokouksessa! Se järjestetään tänä vuonna torstaina 28. marraskuuta, klo 16.45 alkaen. Kokoustilana toimii tuttu Energiatori -tila Helenin Kampin Sähkötalon 3. kerroksessa. Virallisia kokousasioita edeltävä ohjelma on tänä vuonna runsas. Katso tarkempi kutsu ohjeineen alta – huomaa mm. uudistunut toimintasuunnitelma – ja tutustu muihinkin tiedotteen ajankohtaisaiheisiin! Kaupunki mm. kysyy parhaillaan sähköisesti yhdistysten ja kaupungin yhteistyön kehittämisestä.
Helkan hallitus kokoontuu loppuvuodesta vielä yhden kerran, ma 9.12. Viestit ja aloitteet hallitukselle pyydämme toimittamaan viimeistään viikkoa ennen kokousta (sp. helka[at]helka.net tai puhelimitse toiminnanjohtajalle 041-5222071).
Kiitämme lämpimästi vuoden 2019 jäsenmaksunsa suorittaneita ja toivomme, että loputkin 18 jäsenyhdistystä hoitavat asian kuntoon mahdollisimman pian. Oman maksutilanteenne voitte tarkistaa joko taloudenhoitajaltanne tai Helkan toimistolta (yht. tiedot edellä).
KUTSU HELKAN SYYSKOKOUKSEEN TO 28.11.2019
Kutsumme Helkan jäsenyhdistykset sääntömääräiseen syyskokoukseen torstaina 28. marraskuuta 2019 klo 18.00, Helsingin Energian Sähkötalon ”Energiatori”-kokoustilaan (osoite: Malminrinne 6, 3.krs).
Ilta käynnistyy kahvitarjoilulla ja Helkan päivitettyjen arvojen kommentoinnilla klo 16.45 alkaen. Noin klo 17.10 alkaen on tuttuun tapaan yhteistyökumppanimme Helenin tietoisku ajankohtaisista energia-aiheista. Heti perään jaetaan Helkan ”Vuoden teko 2019” -huomionosoitus, jota seuraa noin 17.30 alkaen Helka-kyselyn tulosten esittely keskusteluineen. Tuloksista kertomassa ovat Helkan yliopistoharjoittelijat Christa Sallasmaa ja Arttu Antila. Klo 17.55 kuullaan vielä tietoisku Helkan uudesta blogista ja viralliset syyskokousasiat käsitellään klo 18.00 alkaen. HUOM! Ilta päättyy, kun virallisia asioita seuraava yleiskeskustelu on käyty, n. klo 19.00 mennessä.
Virallisiin syyskokousasioihin liittyen:
Jokaisella Helkan jäsenyhdistyksellä on yksi ääni. Yhdistyksen valtuuttamalla kokousedustajalla tulee olla mukanaan valtakirja. Jäsenyhdistyksille on varattu mahdollisuus lähettää Helkan syyskokoukseen to 28.11. pj:n lisäksi tai sijaan 1-2 muuta osallistujaa hallituksista.
Hallituksesta ovat erovuorossa tänä syksynä eteläisiä, läntisiä ja keskisiä kaupunginosayhdistyksiä edustavat hallituksen jäsenet ja varajäsenet sekä hallituksen asiantuntijajäsen. Valittavien varajäsenien tulee olla eri yhdistyksistä kuin varsinaiset jäsenet. Oheisista linkeistä löytyvät kokouksen esityslista sekä luonnos Helkan toimintasuunnitelmasta 2020. Osa asiakirjoista löytyy sähköpostitse toimitettavan kokouskutsun liitteistä (talousarvioluonnos 2020 sekä valtakirjapohja virallista kokousedustajaa varten).
Syyskokouksessa:
• valitaan seuraavaksi toimintakaudeksi hallituksen puheenjohtaja
• valitaan varsinaiset jäsenet ja varajäsenet hallitukseen erovuoroisten tilalle
• käsitellään Helka ry:n sääntöjen 10 §:n mukaiset asiat.
Helkan sääntöjen mukaan puheenjohtaja valitaan aina yhdeksi vuodeksi kerrallaan. Varsinaisten jäsenien, varajäsenien ja asiantuntijajäsenen toimikausi on 2 vuotta.
Kokoukseen osallistuville jäsenaktiiveille jaetaan jälleen joulukukat, kiitokseksi aktiivisuudesta kaupunginosien hyväksi kuluvana toimintavuonna. Lämpimästi tervetuloa syyskokoukseen!
Tulo-ohje: käynti Sähkötalon ”Energiatorille” tapahtuu Malminrinne 6:n puoleisesta lasiovesta (seuraa opasteita). Paikalle pääsee helposti julkisilla (parkkitilaa löytyy parkkihalleista ja katujen varsilta).
AJANKOHTAISTA LOPPUSYKSYSTÄ 2019
Yhdistysten ja Helsingin kaupungin yhteistyön kehittäminen – vastaa sähköiseen kyselyyn ja vaikuta 30.11. mennessä!
Miten esim. Helkan jäsenyhdistysten ja Helsingin kaupungin yhteistyötä voisi kehittää? Kaupunki on juuri nyt kuulolla aiheesta, sillä marraskuun loppuun, 30.11. saakka, on avoinna napakka sähköinen kysely, jossa yhdistykset ja järjestöt voivat antaa näkemyksiään aiheesta. Jos mielestäsi yhdistysten ja kaupungin yhteistyö kaipaa kehittämistä tai uudistamista, niin ehdottomasti kannattaa osallistua ja vaikuttaa vastaamalla! Sähköiseen kyselyyn pääset tästä linkistä.
Kaupunki pyytää palautetta osallistuvan budjetoinnin prosessista sähköisesti
Helsingin ensimmäisen osallistuvan budjetoinnin äänestysvaihe on käyty ja ollaan etenemässä eniten ääniä saaneiden suunnitelmien toteutusvaiheeseen. Helka onnittelee kaikkia ehdotuksensa läpi saaneita! Helsingin kaupunki pyytää parhaillaan palautetta tähänastisesta prosessista. Kaikki OsBuun osallistuneet, on tärkeää, että annatte kaupungille rehellisesti palautetta: mikä toimi ja mikä ei. Näin saamme seuraavasta OsBu-kierroksesta entistä toimivampi! Netissä täytettävään sähköiseen palautekyselyyn pääsee oheisen linkin kautta.
Oheisen linkin kautta pääset yliopistotutkijoiden vastavalmistuneeseen kiinnostavaan arviointiin Helsingin osallistuvan budjetoinnin tähänastisesta prosessista – kannattaa ehdottomasti tutustua!
Helkan blogi kutsuu kaupunginosia esittelemään toimintaansa!
Helkan ennen kesää käynnistämässä blogissa on jo monta kirjoitusta! Pääset tähän mennessä julkaistuihin kirjoituksiin osoitteesta https://helka.net/helkan-blogi. Kutsumme ja kannustamme kaikkia jäsenyhdistyksiä mukaan laatimaan kirjoituksia Helkan blogiin omista kaupunginosistaan! Blogikirjoittamisesta olemme koonneet helpon ja inspiroivan ohjeen jäsenistölle. Se löytyy oheisen linkin kautta.
Lisätietoja myös toiminnanjohtajalta, sp: pirjo.tulikukka[at]helka.net tai p. 041-5222071.
Helka viestii nyt myös Istagramissa!
Osa jäsenyhdistyksistämme toimii jo Instagram-sovelluksessa. Olemme avanneet Helkallekin oman Instagram-tilin noin viikko sitten ja kuviakin löytyy jo! Suosittelemme Instagramiin tutustumista jäsenistöllemme. Sen avulla voi esim. tavoittaa alueen nuorempia asukkaita, esitellä tapahtumia tai toimintaa. Sen avulla voi myös etsiä vapaaehtoisia tai osallistujia. Helkan Instagram-tilin osoite on helka_ry – käykääpä seuraamassa ja tykkäämässä! Helkan viime vuonna järjestämän somekoulutuksen aineistoista löytyy tietoa Instagramin käytön perusteista.
Oheisena linkit koulutuksen aineistoihin
https://helka.net/images/stories/FB-ja-Insta_perusteet_PT-H_diat_18-4-2018.pdf
https://helka.net/images/stories/FB-ja-Insta_PT-H_diat_3-5-2018_illasta.pdf
Helkan kotisivujen julkaisujärjestelmä uudistuu
Helkan kaupunginosien kotisivujen Kotikatu-palvelussa jatkuu kaupunginosien kotisivujen siirtäminen joomla!-järjestelmästä sujuvampaan WordPressiin. Tomi Boehm:iin voi olla yhteydessä WordPress -siirtymiseen ja muihinkin tukiasioihin liittyen: kotikatu[at]helka.net tai p. 0440 641045. Joomla-tukea on myös edelleen saatavilla.
MENNEITÄ TAPAHTUMIA
Helkan pj-palaveri 3.9. Oodissa
Kaupunginosayhdistystoimijoiden syksyinen verkostoitumistilaisuus, Puheenjohtajapalaveri, järjestettiin tänä vuonna 3.9. keskustakirjasto Oodin ”Kuutio” -tilassa. Paikalla oli lähes 40 osallistujaa. Illan aiheina olivat kaavavaikuttaminen ja kaupunginosien verkkoviestintä.
Stadiluotsit Outi Rissanen ja Belinda Barbato kertoivat aluksi lokakuisesta osallistuvan budjetoinnin äänestyksestä. Sen jälkeen Helsingin kaupunkiympäristön toimialan vuorovaikutussuunnittelija Tiina Antila-Lehtonen selosti vuorovaikutuksen uusia suuntia. Tilaisuudessa kuultiin myös ajankohtaisterveiset ympäristöministeriön maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) uudistuksen etenemisestä. Kansallinen kaupunkipuisto Helsinkiin! -verkosto aktiivi Katri Penttinen selosti KKPH! -hankkeen tilannetta. Lopuksi vielä tiedottaja Satu Toivonen kertoi kaupunginosien ja kaupunginosayhdistysten verkkoviestinnän mahdollisuuksia.
Tietoiskujen jälkeen siirryttiin kahteen ryhmäpöytään käymään vertaiskeskusteluja ja vaihtamaan kokemuksia. Lopuksi pöytien keskusteluista kuultiin vielä lyhyet yhteenvedot. Tilaisuuden alustuksiin ja ryhmäpöytien tiiviisiin yhteenvetoihin pääsee oheisen uutislinkin kautta.
MUITA TIEDOTUSASIOITA
Muistutus: ilmaisia lisäkäsiä talvikauden kaupunginosatapahtumiin Job’d:in kautta
Job’d-hanke tarjoaa edellen helsinkiläisiä nuoria lisäkäsiksi esimerkiksi kaupunginosayhdistysten järjestämiin tapahtumiin ja tilaisuuksiin. Tämä on yhdistyksille maksutonta – Job’d -hanke maksaa nuorten palkan. Myös talvikauden tapahtumiin tai iltoihin voi tarjota työtehtäviä nuorille! Yhteydessä voi olla, vaikka tapahtumaan olisi alle 4 viikkoakin, sillä apukäsien saaminen onnistuu nopeasti. Oheisen lomakkeen kautta voitte hakea nuoria tapahtumienne avuksi
Huomatkaa, että työn tarjoajan velvoitteisiin kuuluu:
– antaa perehdytys työtehtäviin vuoron alussa. Työnjohto työvuorossa on tapahtumanjärjestäjällä.
– ilmoittaa nuoren toteutuneet työtunnit ohjeiden mukaisesti ja antaa työntekijöille palaute sekä työtodistukset
Lue lisää Job’d -hankkeesta oheisen linkin kautta.
Lisätiedot: Sami Komppula/ Job’d -koordinaattori, p. 040 4879126, sp: sami.komppula(a)hel.fi
Jalankulkijoiden liukkausvaroituspalvelu tekstiviestillä jatkuu – vinkatkaa alueillanne!
Talviajan käytännöllinen liukastumisvaroituspalvelu varoittaa aiempien vuosien tapaan jalankulkijoita liukkaista keleistä ilmaisin tekstiviestein myös Helsingissä. Välittäkääpä tietoa eteenpäin verkostoissanne!
Tarkemmat tiedot ja ohje varoituksen tilaamiseen oheisen linkin kautta. Palveluun liittyminen ja varoitusviestien vastaanottaminen on palvelun käyttäjälle maksutonta!