Jätkäsaaren liikenneasiat

222

Hsl otti vuoden alussa yhteyttä Jätkäsaari-seuran puheenjohtajaan Pauli Hilliin ja Länsisatamaprojektin projektinjohtaja Outi Sänttiin Jätkäsaaren raitiovaunuliikenteen (linjat 9 ja 6T) ruuhkien ja muiden ongelmien vuoksi. Viestissään HSL:n Lauri Räty toivoo Jätkäsaari-seuran apua raitiovaunuliikenteen väenpaljouden ja muiden matkustajien ongelmakäyttäytymisen kartoitukseen. Tarkoituksena olisi ollut luoda suorempi tiedonkulun kanava asukkaalta suunnitelijalle.

Jätkäsaari-seuran hallitus pohti kokouksessaan seuran mahdollisuuksia kerätä tietoja raitiovaunuliikenteen ongelmista, mutta totesi vastauskirjeessään seuran aivan liian pieneksi HSL:n ruuhkien ja muiden ongelmien kartoitukseen. HSL:n tulisi itse järjestää kattavat matkustajalaskennat ja perustaa esim. Facebook-sivut, joilla raitiovaunulinjojen käyttäjät voisivat purkaa tuntojaan. Jätkäsaari-seura on jo aikaisemmin ehdottanut HSL:lle bussiliikennettä Ruoholahden metrosemalle ja/tai rautatieasemalle. Busseissa pitäisi olla tilaa matkalaukuille.

HSL:n viesti Jätkäsaari-seuralle

Hei Pauli ja Outi,

HSL aloitti raitiolinjan 6T arkiliikenteen iltapäiväruuhkien aikaan 29.12.2014. Muutoksen tarkoituksena oli lisätä vuoroja Jätkäsaaren alueella laivaliikenteen pahimpien ruuhkien aikaan. Olemme saaneet poikkeuksellisen paljon yhteydenottoja jätkäsaarelaisilta viimeisen viikon aikana, minkä tulkitsen osin johtuvan Jätkäsaaren liikennepalveluja koskeneesta tiedottamisestamme. Asukkaat lienevät heränneet tiedottamisen myötä siihen, että HSL:ään voi olla yhteydessä.

Laivaliikenteen aiheuttamat ruuhkat vaihtelevat paljon sen mukaan, onko sesonkiaika ja miten arkipyhät vaikuttavat ihmisten lomailuun. Asukkaiden kokemus täysistä vaunuista on varmasti totta. Yksittäiset tapaukset aiheuttavat helposti yleistetyn mielikuvan linjan ruuhkaisuudesta ja tunnelmasta vaunussa. Matkustajalaskentojen perusteella ylikuormittumista tapahtuu, mutta se on harvinaista ja koskee tiettyjä kellonaikoja ja päiviä. Jätkäsaaren raitiolinjoille eri päivinä ja aikoina tekemilläni maastokäynneillä en ole joutunut ruuhkaisien vaunujen kyytiin. Tietojemme valossa suurin riski ylikuormittuneisiin vuoroihin on ollut niinä aikoina kun linja 6T on nyt liikenteessä. Lisäksi linja 9 kulkee jo aiempaa tiheämmin arkipäivien ruuhka-aikoina.

Haluaisin jatkaa Jätkäsaaren liikenneyhteyksien parantamiseksi tehtävää työtä asukasyhteistyön muodossa. Työn tarkoituksena olisi konkretisoida asukkaiden (l. asukasjoukon) kokemuksia Jätkäsaaren raitioliikenteestä ja määritellä niiden perusteella kehittämistoimia. Kuten yllä kirjoitin, että ylikuormittuneisuuden kokeminen on ollut maastokäynneilläni äärimmäinen harvinaisuus. En tietenkään matkusta yhtä taajaan Länsiterminaalin linjoilla kuin asukkaat. Siksi olisikin hyvä, että asukkaat kertoisivat sellaista tietoa, jota me emme nykyisillä tiedonkeruutavoillamme saa haltuumme.

Mitä tarkoittamani konkretisoitu tieto olisi? Tarkoitan sillä tietoa siitä, milloin asukas koki liikennepalvelun huonona väenpaljouden tai muiden matkustajien käyttäytymisen vuoksi. Tarkoitus olisi luoda suorempi tiedonkulun kanava asukkaalta suunnittelijalle kuin mitä nykyiset palautekanavat tarjoavat. Tämä vaatii myös asukkaalta sitoutumista.

Olisitteko kiinnostuneita aloittamaan tällaisen toimen Jätkäsaaren liikenteessä? Laivamatkailu hiljenee nyt talveksi ja vilkastuu taas maalis-huhtikuussa. On siis hyvin aikaa suunnitella ja pohtia, miten homman tekisimme.

Yhteistyöterveisin

Lauri Räty

joukkoliikennesuunnittelija

Helsingin seudun liikenne


 

Jätkäsaari-seuran vastaus HSL:lle

Hei Lauri!

Keskustelimme viestistäsi Jätkäsaari-seuran hallituksen kokouksessa 13.1.2015 ja pohdimme keinoja Jätkäsaaren ja Länsisataman liikenneyhteyksien parantamiseksi.

Tulimme kuitenkin siihen tulokseen, että Jätkäsaari-seuralla ei ole mahdollisuutta kerätä raitiovaunussa matkustavien asukkaiden kokemuksia tungoksesta ja väenpaljoudesta sataman ruuhka-aikoina. Jätkäsaari-seura on varsin pieni kaupunginosaseura, jäseniä on nykyisellään reilut 100. Näistä varmaankin suuri osa asuu Jätkäsaaren vanhassa osassa ja Ruoholahden puolella eli he eivät käytä kovinkaan paljon raitiovaunulinjoja 9 ja 6T. Uusien asukkaiden tavoittaminen on osoittautunut melko vaikeaksi, seuran järjestämät tilaisuudet keräävät vain muutamia kymmeniä henkilöitä. Seuralla on myös nettisivut ja niillä keskustelupalsta, mutta käyntimäärä sivuilla on melko vähäinen (www.kaupunginosat.net/jatkasaari).

Yksittäisillä käynneillä ei sataman liikenneyhteyksien ongelmat varmaankaan selviä, koska ne liittyvät risteilyjen lähtö- ja saapumisaikoihin. Muina aikoina raitiovaunujen täyttöaste lienee normaali. Itse olen vain kerran joutunut (joulukuussa 2014 n. klo 16.45) Verkkokauppa.comin pysäkiltä todella täynnä olevaan raitiovaunuun, hyvä että edes mukaan mahtui. Suuri ongelma oli tälläkin kertaa kookkaat matkalaukut, jotka estivät käytävillä liikkumisen lähes kokonaan. Kyseessä lienee ollut risteilyaluksen saapuminen satamaan klo 16. Eikö kuljettajalla ole mahdollisuutta sulkea vaunun ovia, ennen kuin vaunu on tupaten täynnä? Ulos pääsy vaunusta oli vaikeaa ennen rautatieasemaa, jolloin suuri osa matkustajista poistui.

Hallituksen kokouksessa tulimme siihen tulokseen, että HSL:n tulisi järjestää kattava matkustajalaskenta laivojen lähtö- ja tuloajat huomioon ottaen. Laskenta pitäisi järjestää vasta sitten, kun liikenne taas hiljaisemman kauden jälkeen lisääntyy maalis-huhtikuussa ja pääsiäisen tienoilla. Voisiko raitiovaunujen kuljettajat osallistua laskentaan siten, että he kirjaisivat ylös erityisen täydet vuorot? Olisiko HSL:llä mahdollisuus perustaa Facebook-sivut, jonne käyttäjät voisivat kirjata kokemuksiaan?

Jätkäsaari-seura on alustavasti suunnitellut pitävänsä kevätkokouksensa huhtikuun alussa 8.4.2015 Huutokonttorissa. Yleensä kokoukseen on kutsuttu kaupungilta alustajia Jätkäsaaren kaavoitukseen, rakentamiseen ja liikenteeseen liittyvistä aiheista. Ehkä seuraavassa kevätkokouksessamme voisimme taas käsitellä Jätkäsaaren raitiovaunu- ja muuta liikennettä?

Jätkäsaari-seuran hallituksen puolesta

Helena Vormala, varapuheenjohtaja

hkvormala@gmail.com