11. Lahdenväylä

SEURAAVAEDELLINEN • ALKUUN

Valtatie Helsingistä Petsamoon sai numeron 4 vuoden 1938 tienumerointijärjestelmässä. Viime sotien alueluovutusten jälkeen toiseksi päätepisteeksi tuli Utsjoki. Nelostie kulki aluksi Tuusulan kautta, mutta muutettiin 1960-luvulla Lahden pikatielle, joka oli valmistunut Alppikylän kohdalla jo 1955.

Valtio aloitti uuden moottoritien rakentamisen Maailmanpankin lainan avulla Suomen täyttäessä vielä kehitysmaan määritelmän. Osuus Tattariharjusta Järvenpäähän valmistui 1973 ja siihen liittyvä Porvoonväylä 1972. Lahteen saakka moottoritie saatiin 1999 ensimmäisenä elinkaarimallilla rahoitettuna tiehankkeena Suomessa.

fi.wikipedia.org/wiki/Valtatien_4_historia

www.hs.fi/kaupunki/a1379303732654

Liikennemäärä Lahdenväylällä Alppikylän kohdalla on nyt 48 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, ennuste vuodelle 2020 jopa 78 000 ja melutasot sen mukaiset. Alppikylän suojaksi onkin rakennettu kaupungin toimesta 800 metriä pitkä kivinen melumuuri. Siihen käytettiin 33 000 tonnia kiveä ja perustukseen 218 000 tonnia sekä muurin koossapitämiseen 11 000 m2 teräsverkkoa. Lisäksi maavalleja maisemoitiin istuttamalla 2 300 puuta, 9 800 pensasta ja 250 ryhmäruusua.

Alppikylän maamerkiksi kohosi 2012 tienvarren maisemaan värikäs kerrostalo, suunnittelijat Kristiina Hannunkari ja Veikko Mäkipaja. Talon äänieristys on normaalia parempi, mm. moottoritien puoleiset ikkunat ovat moninkertaista umpiolasia.

Tietolaatikko: Alppikylä

Kuva: Helsingin kaupungin aineistopankki / Simo Karisalo