Jäsentiedote joulukuu 2014

Hyvä Metsälä-Seuran jäsen

Vuosi 2014 alkaa olla lopuillaan. Tässä vielä jäsentiedote ajankohtaisista asioista ja ensi vuoden toiminnasta näin joulun odottelun lomassa

Helsingin yleiskaava 2016

Vastavalmistunut yleiskaavan luonnos esittää, miten Helsinki voisi kasvaa 250 000 asukkaalla vuoteen 2050 mennessä. Yhtenä keskeisenä yleiskaavan alueena on Käpylän aseman seutu eli alue, johon myös Metsälä kuuluu. Tutustu Metsälää koskeviin kaavailuihin Yleiskaava selvitys 2014: 43, erityisesti sivut 18-20. Tarkemmin Käpylän aseman seutua käsitellään julkaisussa Käpylä 2050: Ideasuunnitelma asemaseudun tiivistämisestä. Sivulta 31 – 33 löytyvistä kartoista näkee, minne uudisrakentamista on luonnosteltu.

Yleiskaavan luonnosta tarkennetaan lausuntojen ja mielipiteiden pohjalta yleiskaavaehdotukseksi niin, että se on kaupunkisuunnittelulautakunnan käsittelyssä arviolta syksyllä 2015 ja kaupunginhallituksessa ja -valtuustossa vuoden 2016 aikana. Metsälä-Seura tulee jättämään asiasta lausunnon yhteistyössä naapurikaupunginosien asukasseurojen kanssa alkuvuoden 2015 aikana.

Bussilinja 50 palvelee Metsälän asukkaita

Bussilinja 50 aloitti alkusyksyllä liikennöinnin reitillä Herttoniemen Metroasema – Pasila – Ilmala –Suursuo. Metsälää palveleva pysäkki sijaitsee Rajametsäntiellä. Tutustu reittiin.

Hulevesirakenne, asukastilaisuus Metsälän ja Maunulan asukkaille 8.12

Helsingin kaupungin ympäristökeskus vetää EU-rahoitteista hanketta, jonka päätavoitteena on parantaa Itämeren ja lähivesiemme tilaa.  Hankkeen puitteissa on suunniteltu luonnonmukaisen hulevesijärjestelmän rakentamista Metsäläntien varteen Maunulanpuiston reunaan.

Suunniteltu hulevesirakenne on luonnonmukainen hulevesien hallintamenettely, joka hidastaa veden virtaamaa ja puhdistaa virtaavan veden laatua. Luonnonmukainen hulevesijärjestelmä on viihtyisä ja siihen kuuluu olennaisesti mm. vesiä puhdistavat kasvillisuusvyöhykkeet. Suunnittelutyö on nyt käynnissä ja toteutus on tarkoitus tehdä kevään ja kesän 2015 aikana.

Asiaa koskeva tiedotustilaisuus Metsälän ja Maunulan asukkaille pidetään maanantaina 8.12.2014 klo 18-21 asukastila Maunulan Mediapajalla ositteessa Metsäpurontie 25.

Tulevia Metsälä-Seuran tapahtumia

Talvipäivä 7.2. klo 16-17.30 Metsälän kentällä. Tarjolla on makkaraa, kuumaa mehua ja koiravaljakkoajelua lapsille.

Seuran vuosikokous on suunniteltu pidettäväksi tiistaina 25.3 Metsälän VPK:lla. Pyrimme saamaan paikalle kaupungin edustajan kertomaan Pohjois-Pasilan (Maaliikennekeskuksen alue) asuntoalueen suunnitelmista.

Yleiskaavan visio 2050 julkaistu

Ristolan asukastilaisuuden esitys

Metsälä-Seura järjesti 23.11 asukastilaisuuden Ristolassa. Tilaisuudessa esitettiin lyhyt katsaus Helsingin uuden yleiskaavan tilanteesta ja sen mahdollisista vaikutuksista Metsälän alueeseen, katso esitys.

Asiat kartalle

Kaupunki kerää palautetta yleiskaavasta osoitteesta https://helsinki.asiatkartalle.fi/ löytyvän palvelun avulla. Käy kertomassa oma mielipiteesi, aikaa ei mene kuin muutama minuutti. Alla lyhyet ohjeet:

  • aloitus sivulla on oikeassa reunassa vihreä laatikko, jossa teksti ”aloita”, klikkaa sitä.
  • valitse alasvetovalikoista haluamasi vaihtoehto liittyen mm. asuinpaikkaan, asumismuotoon, liikkumiseen. Klikkaa alareunassa olevaa vihreätä ”Seuraava”-laatikkoa.
  • seuraavaksi voit kertoa, millaista kaupunkia arvostat liikuttamalla asteikon osoittimia. Voi myös jatkaa suoraan eteenpäin (”Seuraava”).
  • seuraavaksi eteen avutuu kartta, josta kannattaa valita yläreunan valikosta alueeksi Oulunkylä. Säädä kartan koko sopivaksi +/- painikkeilla.
  • klikkaa haluamaasi vasemman reunan laatikkoa, esim. ”Paikka rakentamiselle” tai ”Virkistyksellisesti tärkeä alue” ja vie merkki haluamaasi paikkaan kartalle & talleta.

Visiovaiheen materiaali julkaistu

Helsingin yleiskaavan visiovaiheen materiaali on julkaistu ja käsitelty kaupunkisuunnitelulautakunnan kokouksessa 22.10.2013. Kokouksen liitemateriaali ko kokonaisuudessaan nähtävillä seuraavassa:

Kaupunkisuunnitelulautakunta 22.102013 liitteet

Metsälän kannalta oleellisia ovat:

Yleiskaava vaikuttaa Metsälään

Helsinkiin on valmisteilla uusi yleiskaava. Työ on syksyllä 2013 visiovaiheessa ja varsinainen suunnittelutyö alkaa 2014. Tietoa yleiskaavasta löytyy osoitteesta www.yleiskaava.fi

Yleiskaavan keskeisenä suunnitteluperusteena on se, että Helsingin väkiluku tulee kasvamaan yli 200.000 hengellä 30-50 vuoden tähtäimellä. Liikennemäärät lisääntyvät ja nykyiset esikaupungit muuttuvat osin tiiviimmän rakentamisen kantakaupungeiksi. Erityisesti Käpylän aseman seutu sekä Tuusulanväylä ovat keskeisiä solmukohtia tulevassa yleiskaavassa. Suunnittelutyön taustaksi tehtiin 2011 valmistunut Esikaupunkien renessanssi -työ, jonka Metsälääkin käsittelevä materiaali löytyy täältä

Metsälä-Seura kutsui naapurimme Maunula- ja Oulunkylä-Seuran yhteiseen tapaamiseen VPK:lle 22.8.2013. Tapaamisessa oli myös mukana Kaupunkisuunnitteluviraston yleiskaavatoimiston edustajat Essi Leino ja Christina Suomi. Kaupungiosat olivat yhdessä valmitelleet esityksen, jossa nostettiin esiin kaupunginosille tärkeitä asioita yleiskaavaan liittyen. Esitys on nähtävissä täällä.

 

Iltamien tietokilpailu

vanha-kansakoulu

Iltamissa 24.8.2013 ollut tietokilpailu. Vastauksia tuli kaikkiaan 28 kpl, joissa oikeita vastauksia oli:

  • 8 oikein: 2kpl
  • 7 oikein: 3 kpl
  • 6 oikein: 8 kpl
  • 5 tai vähemmän: 15 kpl

Oikeat vastaukset punaisella.

1. Metsälän tenniskentät aloitti toimintansa VR-Tennis ry:n nimellä  nimellä vuonna 1947 Pasilassa. Minä vuonna toiminta alkoi Metsälässä:

A. 1963
B. 1973
C. 1983

2. Mikä seuraavista nisäkkäistä on juuttunut Maunulan puron liejuun ja pelastettu sieltä:

A. Hirvi
B. Peura
C. Norsu

3. Kuvassa oleva rakennus on toiminut aikoinaan Metsälän kansakouluna. Sijaitsiko koulu:

   A. Krämertintiellä
   B. Napinvalajantiellä
   C. Leipurintiellä

 

 

 

4. Milloin Metsälän VPK, tai oikeammin Vanhan Käpylän VPK, on aloittanut toimintansa:

A. 1909
B. 1917
C. 1932 

 

5. Tinasepäntien eteläpuolella on katukäytävää ainoastaan n. 15 metrin pätkä Tinasepäntie 38:n kohdalla. Miksi 50-luvulla tapahtunut jalkakäytävän rakentaminen päättyi heti alkuunsa:

A. Tontilla sijaitsi puucee, joka olisi jäänyt  katukäytävän alle
B. Jalkakäytävä oli asemakaavan vastainen
C. Kaupungilta loppuivat alueen tiehankkeille osoitetut määrärahat kesken

 

6.  Ampumaradantie kulkee Maunulan Uurnalehdon eteläpuolelta Ruskeasuolle. Mikä tien nimi mahtaa olla nykyisin:

A. Postintaival
B. Keskuspuistontaival
C.  Ulkoilumajantie

 

7.  Entisen Ampumaradantien varrella on Uurna-lehdon lisäksi toinenkin hautausmaa. Onko se:

A. Vanha Haagan hautausmaa
B. Eläinten hautausmaa
C. Ampumaradan hautausmaa

 

8. Montako kauppaa Metsälässä toimi vielä 1970-luvun alkupuolella:

A. kaksi
B. kolme
C. neljä

 

9. Asesepäntie on merkittävä poikittaisväylä ja sen liikenne on kasvanut jatkuvasti. Vuonna 2010 tehdyn laskennan mukaan vuorokautinen automäärä tiellä oli:

A. n. 8.000
B. n. 16.000
C. n. 24.000

 

10. Kuka näyttelijänä tunnettu naisartisti on asunut Metsälässä:

A. Seela Sella
B.  Kristiina Halkola
C.  Satu Silvo

Metsälän iltamat

130824-3

Seuran järjestämät Iltamat tanssittiin aurinkoisessa illansuussa lauantaina 24. päivä elokuuta. Viilenevä ilta ei haitannut tahtia, siitä piti huolen tuhdisti soittanut orkesteri ”Rizling”, joka sai yleisön mukaansa ja tanssimaan. Musiikin ohella tarjolla oli grillimakkaraa ja virvokkeita, Metsälän Mutsit puolestaan huolehtivat lämpimän kahvin, teen ja leivonnaisten saatavuudesta.

Paikalle oli kokoontunut runsas joukko aikuisia ja lapsia. Puheenjohtajan, Pekka Ruhan, tervehdyssanojen jälkeen kaupunginosamme tunnettu, vanhojen autojen harrastaja ja Mobilisti -lehden ”isä” Kai Bremer kertoi intohimostaan. Nähtäväksi hän oli ajanut paikalle upeasti kunnostetun 1970-luvun Mercedes Benzin. Myöhemmin illalla paikalla olijat saivat vielä ihastella kansainvälisestikin todella harvinaista vuoden 1939 American Bantam –merkkistä avoautokaunotarta – automerkki, jonka uskotaan olleen Aku Ankan 313-rekisterillä varustetun auton esikuvana.

130824-1

Seura on tiiviisti seurannut Helsingin uuden yleiskaavan edistymistä ja hallituksen jäsen Markus Lindqvist selosti lyhyesti, mitä asiassa tähän mennessä on tapahtunut. Hän oli seuran hallituksen tukemana myös laatinut pallokentän kiertävän Metsälä-aiheisen tietovisan, johon osallistuttiin innokkaasti. Paras tulos oli kahdeksan oikeata vastausta ja niitä löytyi perätä kaksi. Jaetulle ensimmäisele sijalle päätyivät Raija ja Jukka Järvi sekä Virve Naatti. Onnittelut voittajille. Palkintona olleet elokuvaliput toimitetaan heille kotiosoitteeseen. Tietokilpailun oikeat vastaukset ovat nähtävissä täältä.

Lapsille oli varattu pallokentälle kokeneet leikittäjät Alina, Julia ja Lotta. Runsas lapsijoukko herätti seuran hallituksen jäsenet miettimään, miten seuraavissa ltamissa lapset huomioidaan vielä paremmin illan ohjelmaa laadittaessa. Yllätys oli, miten paljon lapsiperheitä on muuttanut Metsälään, ja kaupunginosamme asujamisto on nuorentunut. Tässä seuran hallitus heittääkin ehdotuspallon vanhemmille, jotta yhteinen elokuun tapahtuma olisi todella kaikkien metsäläläisten tapahtuma.

130824-2

Palataan asiaan taas ensi vuonna ja toivomme, että Metsälän asukkaat saapuvat entistä runsaslukuisemmin paikalle.

Huhtikuun tiedote

Tiedotteessa asiaa vuosikokouksesta, jäsenmaksuista ja tulevista tapahtumista. Avaa tiedote linkistä Tiedote-huhtikuu.

Krämertintien tietyö

Krämertintiellä on käynnissä tenniskenttien huoltorakennuksen vesijohdon uusiminen. Liikennettä haittaavan tietyön osuuden oletetaan olevan valmis maaliskuun puoleen väliin mennessä.

Liity jäseneksi

Jäseneksi voi ilmoittautua alla olevalla lomakkeella. Tällöin voimme lähettää sinulle myös sähköisiä tiedotteitamme.

Jäseneksi voi myös liittyä perinteisesti maksamalla jäsenmaksun seuran tilille: IBAN: FI56 3131 3001 0255 84 BIC: HANDFIHH. Jäsenmaksu vuonna 2014 on aikuiselta 7,00 euroa ja alle 18-vuotiaalta lapselta 3,50 euroa. Viestikenttään maksajan nimi.

Käyttämämme jäsenrekisterin tietosuojaselosteen löydät seuraavasta linkistä: Tietosuojaseloste

Muistio Metsälän alueen liikenteestä

Muistio lähetetty kaupunginsuunnitteluvirastolle toukokuussa 2011

Kesäkuussa 2009 järjestettiin Metsälä-Seuran toimesta kaupungin liikennesuunnitteluviraston edustajien ja Metsälän asukkaiden yhteinen keskustelutilaisuus, jossa puitiin Metsälän nykyisiä ja tulevia liikennejärjestelyjä. Asukkaat esittivät useita toiveita, jotka jäivät kuitenkin kirjaamatta, koska tilaisuudesta ei pidetty pöytäkirjaa. Asiat nousivat uudestaan esille 23.3.2011 pidetyssä Metsälä-Seuran vuosikokouksessa, jossa uutta hallitusta pyydettiin olemaan yhteydessä kaupungin viranomaisiin liikennejärjestelyjä ja kaavoitusta koskevissa asioissa.

Ajankohtainen asia on myös, koska Metsälän teollisuusalueelle on kaavoitettu ja suunnitteilla lisää rakennuskapasiteettia. Aikanaan nykyisen maaliikennekeskuksen paikalle rakennettava asuinalue vaatii sekin uusia liittymiä tieverkkoon. Nämä muutokset tulevat väistämättä lisäämään liikennettä ja sen haittavaikutuksia Metsälän alueella.

Tähän muistioon on koottu Metsälän alueen liikennejärjestelyihin ja kaavoitukseen liittyviä seikkoja, joihin Metsälä-Seura toivoo parannuksia tai joihin se haluaa jo suunnitteluprosessin alkuvaiheessa tuoda esiin käsityksiään.

Epäkohtia, joihin toivomme pikaista korjausta

1. Tuusulanväylän puutteelliset meluesteet

Tuusulanväylän Metsälän puoleinen melueste saatiin rakennettua 2003, mutta se on edelleen puutteellinen. Pahin epäkohta on Kannunvalajantien kohta, jossa melueste Metsälän puolella puuttuu käytännössä kokonaan. Tilannetta pahensi Oulunkylän puolelle vastaavaan kohtaan rakennettu meluesteen korotus, joka heijastaa voimakkaasti liikenteen äänet Metsälän puolelle.

 

Kannunvalajantien kohdalle olisi rakennettava vastaava lisämelueste, kuten Oulunkylän puolelle on tehty. Näin melueste jatkuisi yhtenäisenä koko Metsälän alueen osalta. Lisäksi meluesteaitaa tulisi korottaa Kannuvalajantien pohjoisen puoleisella osuudella, jotta asumisalueelle asetetut melusuositukset toteutuisivat myös Metsälässä. Lisäksi tulisi harkita ajonopeuksien pudottamista ja nk. hiljaisen asfaltin käyttöä Käpylän ja Käskynhaltijantien välisellä osuudella.

 

2. Asesepäntien puuttuvat meluesteet Uunisepäntien ja Niittyläntien välillä

Asesepäntiellä meluesteet puuttuvat kokonaan Uunisepäntien ja Niittyläntien väliltä. Esteiden puuttumisen vuoksi liikenteen meluhaitat ovat alueella sijaitseville asuinkiinteistöille suuret ja melusuositukset ylittyvät reilusti. Hiljaisen asfaltin käyttö vähentäisi melua.

 

Asesepäntieltä puuttuvat meluesteet olisi rakennettava mahdollisimman pian, sillä Asesepäntien liikennemäärät tulevat kasvamaan jatkossa. Lisäksi jo olemassa olevan meluaidan kunto on huono ja se on kauttaaltaan töhritty graffiteilla tehden Asesepäntien alueesta epäsiistin.

 

Nopeusrajoitusta pitää alentaa 40 km/h Tuusulantien ja Rajametsäntien-Veturitien välisellä osuudella, kuten hiljattain on tehty esimerkiksi Käskynhaltijantiellä. Nopeusrajoitusten alentamista puoltaa myös se, että laajennetun Keskuspuiston ammattiopiston oppilaat ovat lisänneet tuntuvasti jalankulkuliikennettä Asesepäntiellä ja opiston kohdalla sijaitsevilla pysäkeillä. Asesepäntietä pitkin ajaa nykyisin kaksi bussilinjaa entisen yhden linjan asemesta, linjat 62/66 ja 56.

 

3. Tinasepäntien-Asesepäntien liittymä ja jalankulkijoiden liikennevalot

 

Tinasepäntietä käyttää arviolta noin puolet Metsälän autoilijoista, ja sitä voidaankin pitää Metsälän asukkaiden tärkeimpänä kulkuväylänä. Tinasepäntien liittymää Asesepäntielle muutettiin kesällä 2010 ja tilanne on parantunut. Kuitenkin ruuhka-aikana Asesepäntien liikennevirta on niin tiivis, että Tinasepäntieltä vasemmalle Oulunkylän suuntaan kääntyminen on edelleen vaikeaa. Huonon näkyvyyden vuoksi on autoilijan ajettava suojatien päälle odottamaan sopivaa hetkeä päästäkseen Asesepäntielle. Tämä haittaa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ja on omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita.

 

Jalankulkuyhteydet Tuusulanväylän rampin bussipysäkeille ovat hankalat. Tuusulanväylän rampin kohdalla Asesepäntien ylittävän suojatien liikennevalojen toiminta on jalankulkijoille ja pyöräilijöille hyvin epäystävällinen. Odotusajat ovat pitkät ja päin punaista valoa tapahtuva ajoradan ylitys on lähes sääntö, ei suinkaan poikkeus. Esitämmekin mainittujen jalankulkuvalojen ajoitusta muutettavaksi niin, että kevyenliikenteen tarpeet otetaan nykyistä paremmin huomioon.

 

Keinoja Tinasepäntien ja Asesepäntien liittymän parantamiseksi tulisi edelleen pohtia ja Metsälä-seura on tässä asiassa valmis tuomaan esiin asukkaiden ajatuksia ja ideoita.

4. Asesepäntien-Panuntien sekä Perkiöntien-Mäkitorpantien risteys

Talvella 2011 olivat Asesepäntien-Panuntien risteyksen liikennevalot epäkunnossa. Korjaamisen jälkeen valojen ajoitusta on muutettu suosimaan enemmän Asesepäntieltä Panuntielle (ja edelleen Tuusulantielle) ajavaa liikennettä. Asesepäntieltä Mäkitorpantielle ajaville autoille valojen vihreä aika on hyvin lyhyt. Tämän seurauksena Metsälän suunnasta tulevat, risteyksen suoraan Mäkitorpantielle ylittävät autot tukkivat Asesepäntien niin, ettei oikealle Panuntiellekään ja edelleen Tuusulan väylälle enää pääse kääntymään.

 

Liikennevalojen korjaamisen jälkeen myös risteyksen itäpuolen suojatien valojen ajoitus muuttui jalankulkijoiden kannalta aiempaa merkittävästi huonompaan suuntaan. Odotusajat ovat pitkät ja jalankulkijoille palaa punainen valo, vaikka risteävää liikennettä ei olisikaan.

 

K-Supermarket Mustanpekan ja YIT:n konttorin laajennuksen sekä Alkon avaamisen myötä liikenne Perkiöntiellä on lisääntynyt merkittävästi. Kääntyminen Perkiöntieltä vasemmalle Asesepäntien ja Panuntien suuntaan on ajoittain erittäin hankalaa ja odottavien autojen jono voi yltää Mustanpekan pysäköintialueelle saakka. Tilannetta pahentaa osaltaan linjojen 64 ja 69 bussipysäkki, joka sijaitsee Perkiöntien kohdalla Mäkitorpantien pohjoispuolella.

 

Metsälä-Seuran mielestä tulisi Asesepäntien-Panuntien liikennevalojen ajoitus palauttaa pikaisesti entiselleen. Perkiöntien liikenteen parannusten suunnittelu tulisi myös käynnistää ja tutkia esim. kiertoliittymän toteuttamismahdollisuuksia ja bussipysäkin siirtoa.

 

5. Asukkaita häiritsevä pysäköinti Niittyläntiellä

 

Niittyläntien pohjoispään asukkaita ovat jo pitkään häirinneet kadulle pysäköidyt kuorma-autot. Erityisen kiusalliseksi asian tekee se, että kuorma-autojen kuljettajat eivät itse asu Metsälässä. Kadun asukkaiden mukaan eräs nurmijärveläinen kuljetusyrittäjä käyttää Niittyläntien pohjoispäätä yrityksensä kuorma-autojen vakituisena säilytysalueena. Kuljettajat tuovat iltapäivisin kuorma-autot parkkiin Niittyläntielle ja ajavat kotiin omilla autoillaan. Aamulla aikaisin, jo ennen seitsemää, sama tapahtuu toisinpäin. Pysäköidyt kuorma-autot haittaavat jatkuvasti asukkaiden omaa pysäköintiä, minkä lisäksi meluhaitta varsinkin aamuisin on merkittävä.

 

Kuorma-autojen pysäköinti Niittyläntien pohjoispäässä ei ole pelkästään haitta asukkaille vaan myös turvallisuusriski. Maunulasta tuleva Rajametsäntien pyöräilyreitti jatkuu suoraan Niittyläntien keskelle. Pyöräilijöitten vauhti on kova, sillä Maunulan suunnasta ajettaessa on tällä kohdalla alamäki. Krämertintieltä tultaessa pysäköidyt kuorma-autot peittävät näkyvyyden oikealle Rajametsäntien suuntaan, mikä lisää kolaririskiä. Niittyläntie on myös Metsälän sopimuspalokunnan pääkulkureitti ja kuorma-autojen vuoksi ajoittain paloautolle ahdas.

 

Kuorma-autoyrittäjään on oltu yhteydessä, mutta muutosta tilanteeseen ei ole tullut. Yöaikaa koskeva kuorma-autojen pysäköintikielto olisi yksi ratkaisu ongelmaan. Teollisuusalueen puoleisen Niittyläntien pysäköintiä haittaavat katutyöt olisi myös saatava valmiiksi mahdollisimman pian.

 

6.Tinasepäntien-Kannunvalajantien pysäköintijärjestelyt

 

Tinasepäntien ja Kannunvalajantien risteys on Metsälässä poikkeuksellinen, sillä risteyksen kulmauksessa on kerrostalo sekä kaksi toimistorakennusta. Toimistojen työntekijöiden sekä niiden asiakkaiden autojen pysäköintipaikkojen tarve on päiväsaikaan suuri. Tällöin eivät Tinasepäntien pysäköintipaikat yksin riitä, vaan myös Kannunvalajantien varteen pysäköidään ahkerasti.

Tinasepäntiellä on tien molemmin puolin kerran kuussa voimassa oleva siirtokehotus, jonka turvin tien puhtaanapito voidaan hoitaa. Kannunvalajantien kohdalla ei siirtokehotusta kuitenkaan ole, minkä vuoksi tien tehokas puhtaanapito varsinkin talvisaikaan on mahdotonta. Tilannetta pahentavat Kannunvalajantielle pysyvästi seisomaan jätetyt autot.

 

Kaupungin pysäköinnistä ja katujen puhtaanpidosta vastaavien viranomaisten tulisi käydä Tinasepäntien ja Kannunvalajantien pysäköintijärjestelyt läpi ja miettiä yhdessä asukkaiden edustajien kanssa johdonmukainen ratkaisu ja toteuttaa sen mukaan tarvittavat muutokset.

Pitkän aikavälin hankkeet

7.Tuleva Tuusulanväylän-Veturitien linjaus

Kesäkuussa 2009 järjestetyssä keskustelutilaisuudessa esiteltiin tulevaa Tuusulanväylän linjausta, jossa liikenne Tuusulanväylältä ohjataan Mäkelänkadun sijasta Veturitielle. Ratkaisu edellyttää joko siltaa tai tunnelia, jota pitkin liikenne voi ylittää tai alittaa Pasilan ratapihan Käpylän aseman ja Veturitien välisellä alueella.

 

Siltaratkaisusta seuraa väistämättä liikenteen melun lisääntyminen Metsälän alueella, ellei meluhaitan ehkäisyyn kiinnitetä riittävästi huomiota suunnitteluvaiheessa ja siihen panosteta suunnitelmaa toteutettaessa. Tunneliin perustuva ratkaisu olisikin todennäköisesti suotavampi toteutusvaihtoehto.

 

Alueelle on suunnitteilla lisää suuria toimistorakennuksia. Näiden hankkeiden toteuttamiseen ei pitäisi ryhtyä ennen kuin on varmistettu, että uudet rakennushankkeet eivät haittaa tulevan Tuusulanväylän linjauksen suunnittelua ja meluhaittojen torjuntaa.

 

Haluamme, että Metsälän asukkaat otetaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa mukaan Tuusulanväylän tulevien ratkaisuiden suunnitteluun.

 

Tervetuloa Metsälän sivuille

Kuvia Metälästä

Muita aiheita

Esitys Tuusulanväylästä Ristolan vuosikokouksessa

Seuran vuosikokouksessa oli esitys Tuusulanväylän kaupunkibulevardin suunnitelmista ja sen mahdollisista vaikutuksista Metsälän alueeseen. Esityksessä on myös yhteenveto asukaskyselystä, jonka Metsälä-Seura järjesti Napinvalajantien ja Asesepäntien varren asukkaille.

Voit tutustua esitykseen avaamalla sen linkistä Tuusulan kaupunkibulevari &amp Metsälä.

Tuusulanväylän bulevardisointihanke etenee

Kanpunkiympäristölautakunta hyväksyi 18.12.2018 kokouksessaan Tuusulanväylän kaupunkibulevardihankkeen suunnittelun periaatteet. Hanke tulee todennäköisesti vaikuttamaan merkittävästi myös Metsälän alueeseen ja sen lähiympäristöön. Suunnittelun periaatteisiin kannattaa tutustua, dokumentti löytyy täältä:

Tuusulan bulevardi, Bulevardikaupungin suunnitteluperiaatteet

Metsälä on 1910-luvulla alkunsa saanut luonnonläheinen asuinalue Keskuspuiston kupeessa. Metsälän eteläosaan on sijoittunut pienteollisuutta ja toimistoja. Alueella toimii mm. Metsälä-Seura, jonka tavoitteena on alueen asukkaiden viihtyvyyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden lisääminen. Lisää tietoa Metsälästä, Metsälä-Seurasta ja muista alueen toimijoista löydät näitä sivuilta. Metsälällä on myös omat Facebook-sivut.

 
 

Kannanot

Liikennemuistio. Tähän tekstiä!