Työt aloitetaan 4. syyskuuta alkavalla viikolla, ja ne valmistuvat viimeistään toukokuun 2024 lopussa.
Urakassa rakennetaan noin 270 metrin osuus uutta pyöräilyn pääreittiä Pohjoisbaanaa junaradan vierelle vanhan junaradan huoltotien tilalle. Uusi kaksisuuntainen pyörätie on neljä metriä leveä, ja sen vierellä kulkee 2,5 metriä leveä jalankulkuväylä. Urakkaan kuuluu myös uuden tukimuurin rakentaminen radan puolelle sekä uuden ulkovalaistuksen rakentaminen.
Pyöräilyn ja jalankulun reitti junaradan varrella suljetaan Otto Brandtin tien ja Jokiniementien päässä sijaitsevan Kestipuiston välillä työmaaliikenteen järjestelyiden vuoksi. Väliaikainen kulkureitti kiertää Otto Brandtin tien, Maaherrantien ja Veräjän kautta.
Rakennustöiden vuoksi Kestipuiston reunasta joudutaan kaatamaan kolme puuta. Näiden tilalle Kestipuistoon istutetaan viisi uutta puuta.
Rakennustöitä tehdään pääasiassa arkisin kello 6 ja 20 välisenä aikana. Työt voivat aiheuttaa jonkin verran melua ja pölyämistä. Työmaalla tehdään maansiirtoja, minkä vuoksi alueella on paljon työmaaliikennettä.
Urakoitsijana toimii GRK.
Baanaverkoston rakentaminen etenee
Pohjoisbaana rakennetaan osissa. Valmistuttuaan yhteys kulkee junaradan itäpuolella Käpylän ja Vantaan rajan välillä yhdistäen Oulunkylän, Pukinmäen, Malmin, Tapanilan ja Puistolan. Tähän mennessä on rakennettu Hakamäentien ja Käpylän väli.
Pohjoisbaanan suunnittelu on vielä kesken, ja rakentaminen jatkuu arviolta vuonna 2025. Nyt valmistuvan osan katusuunnitelma hyväksyttiin Raide-Jokerin suunnittelun yhteydessä.
Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava laadukkaiden pyöräteiden verkko, joka yhdistää isot asuinalueet keskustaan ja työpaikkakeskittymiin. Baanat mahdollistavat nopean, suoran ja tasavauhtisen liikkumisen pyörällä. |