Länsi-Pakilan liikennesuunnitelma – yleisötilaisuus 27.3.2012

359
img 1239 copy

Pakila seura järjesti osana 50-v juhlavuottaan kaikille avoimen yleisötilaisuuden Pakilan Yläasteen koululla. Väkeä oli kerääntynyt paikalle ilahduttavan runsaasti, sillä aihe oli jo viimeaikaisen suojatieonnettomuudenkin perusteella kaikkia kiinnostava. Edellisestä Länsi-Pakilan liikenteen ohjaussuunnitelmasta on kulunut jo 19 vuotta, joten tarvetta tälle Suomen vilkkaimman liikenneväylän ( Kehä I 107000 ajoneuvoa/vrk) kainalossa olevan alueen liikennejärjestelyjen parantamiselle on.

Vieraaksemme oli saatu liikennesuunnittelija Kari Tenkanen, jolle oli tarkoitus antaa vinkkejä alkavan turvallisuussuunnitelman perustaksi.

img 1239 copy

Aluksi Tenkanen esitteli suunnittelualueen, joka rajoittuu pohjoisessa Paloheinään ja etelässä Pirkkolaan ja Maunulaan. Tenkanen esitti kartalta onnettomuustilastoja, joiden mukaan alueen läpi kulkevalla Pakilantiellä ja sen risteyksissä on tapahtunut eniten liikenneonnettomuuksia Länsi-Pakilan alueella.

Nykyisin Länsi-Pakilassa on hidasteita jo 69 kpl. Näiden lisäämiseen suhtaudutaankin nykyisin hyvin kriittisesti, joten niiden saaminen Pakilantielle on varsin epätodennäköistä. Läpiajokielloista pyritään myös nykyisin eroon, joten sellaisen tekeminen Pakilantielle ei ole suunnitelmissa.

Ari Kivelä luovutti Pakilantien turvallisuuden lisäämiseksi keräämänsä adressin. Adressin oli allekirjoittanut yhteensä 1195 henkilöä.

img 1249 copy

Valtuutettu Nina Suomalainen sekä 5 muuta valtuutettua ovat myös tehneet 18.1.2012 asiasta valtuustoaloitteen, johon pääse tutustumaan seuraavan linkin kautta:

Tästä linkistä valtuustoaloitteeseen

Kari Tenkasen esityksen jälkeen alkoi yleinen keskustelu asukkaita askarruttavista asioista. Pakila-Seuran puheenjohtaja Matti Enroth jakoi puheenvuoroja tasapuolisesti ja kysyttävää riitti.

Liikenneonnettomuustilastot osoittivatkin Pakilantien risteyksineen olevan ehdottomasti Länsi-Pakilan vaarallisin katu. Syynä tähän on mm. se, että liikenne on erinomaisen vilkasta ja nopeusrajoituksia rikotaan yleisesti. Useiden kuulijoiden ihmetykseksi liikennesuunnittelija Kari Tenkanen kertoi Pakilantien liikennemäärän vähentyneen 1990-luvun liikennemääriin verrattuna. Huhtikuussa Pakilantiellä ja sen vilkkaimmissa risteyksissä tehtävä liikennelaskenta tuo varmasti lisätietoa tähän.

Liikennesuunnittelija Kari Tenkanen lupasi kiinnittää erityistä huomiota Pakilantien turvallisuuteen. Turvallisuuden lisäämiseksi esimerkiksi Alkutien ja Osuuskunnan risteyksiin harkitaan liikennevaloja. Liikennevalot eivät ole kuitenkaan Tenkasen mukaan mikään patenttiratkaisu, sillä ne eivät estä liikenneonnettomuuksia. Myös liikennevalo-ohjatuissa liittymissä tapahtuu paljon jalankulkijaonnettomuuksia.
Suojatiellä tapahtuvia vahinkoja voidaan ehkäistä esimerkiksi siten, että vähennetään samansuuntaisten ajokaistojen lukumäärää tai kavennetaan väyliä.

Kari Tenkasen mielestä yksi ratkaiseva syy Pakilantien vaarallisuuteen on sen leveys. Pakilantie on nimittäin rakennettu aikana jolloin kaduista pyrittiin tekemään mahdollisimman leveitä. Jos katu rakennettaisiin nyt, sen leveydeksi tulisi noin 7 metriä silloisen 11-12 metrin sijaan.

Alkon mahdollinen tulo Alkutien risteykseen oli vilkkaan keskustelun aiheena. Uuden liikenteen ohjaussuunnitelman yhteydessä tutkitaan mahdollisuuksia parantaa liittymän sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta.

Kiertoliittymät ovat tutkimusten mukaan turvallisia sekä autoilijoille että kevyelle liikenteelle. Tällaiset ovat jo tulossa ainakin Pakilantien / Pirjontien ja Pakilantien / Kuusmiehentien liittymiin. Ensiksi mainitun uskotaan vähentävän Papinmäentien kautta ruuhka-aikoina tapahtuvaa läpiajoa. Myös Pakilantie/Paloheinäntien liittymään ollaan suunnittelemassa uutta kiertoliittymää Pikkusuonkujan alueen asemakaavamuutoksen yhteydessä.

Tenkasen mukaan Pakilantielle Maunulan kohdalle tuleva kavennus vähentää läpiajoliikennettä siksi, että ruuhkautuminen kavennuskohdassa saa autoilijat harkitsemaan muita reittejä.

Saarnaajantien uusien talojen vaikutus Osuuskunnantien ja erityisesti Alkutien liikennemääriin huolestutti. Suunnittelussa on arvioitu kuitenkin Alkutien liikenteen kasvavan vain 75 ajoneuvoa/vrk ja Osuuskunnantien 25 ajoneuvoa/vrk.

Myös Paalukujan kautta tapahtuva ”oikaisuliikenne” Pakilantieltä Lepolantien kautta Osuuskunnantielle huolestutti. Ratkaisuksi ehdotettiin kokeilua jossa esim. Paalukuja muutettaisiin yhdensuuntaiseksi.

Käsiteltyjä erilliskysymyksiä:

  • Pysäköintikielto Pakilantien ja Ylipalontien risteykseen. Asiaa on tutkittu, ja todettu, että tarvetta ei ole.
  • Kuusmiehentien nopeusnäyttö väärässä paikassa
  • Itä-Pakilan Lukupolulle toivottiin hidasteita

 Ennakkoluulottomia ehdotuksia:

  • Kehä I putkeen. Melu ym. saasteet vähenisivät.
  • Ns. ”Kehä-Metro”

Liikennesuunnittelija Kari Tenkanen aloittaa nyt liikennesuunnitelman tekemisen. Kun hän on saanut noin vuoden kuluttua suunnitelmansa valmiiksi, hän lupasi palata asiaan uuden yleisötilaisuuden merkeissä.

Teksti ja kuvat: Seppo Latvala