Pakila-Seuran logo on ollut yhdistyksen tunnuskuviona käytössä yli neljännesvuosisadan ja tullut jäsenille tuttuakin tutummaksi. Monet muutkin tunnistavat merkin ja osaavat yhdistää sen Pakila-Seuran toimintaan. Logoa käytetään Pakila-Seuran huomionosoituksina annettavissa viireissä ja muissa lahjaesineissä ja luonnollisesti yhdistyksen viestinnässä. Mutta miten logo syntyi?
Pakila-Seuran oman merkin suunnittelu käynnistyi 1980-luvun alussa, kun Pakila-Seuran huomionosoitukseksi tarvittiin viiri. Logoa suunniteltiin ensin yhdistyksen omassa piirissä. Suunnittelu ei aluksi ottanut tulta, sillä silloisen johtokunnan mielipiteet olivat jonkin verran eriäviä. Pakila-Seuran silloinen puheenjohtaja Tapio Suomi piti asiaa merkittävänä. Hänen mielestään niinkin tärkeästä asiasta kuin yhdistyksen logosta ei pitäisi päättää äänestyksellä, jossa yksi ääni voisi ratkaista, vaan asiasta pitäisi saavuttaa laaja yksimielisyys. Siksi logon suunnitteluprosessi kesti kaiken kaikkiaan kolmisen vuotta. Ensimmäisen varteenotettavan luonnostelman teki yhdistyksen johtokunnan jäsen, pakilalainen yrittäjä ja taitelija Tapio Lehtonen 11.5.1983. Varsinaiseksi suunnittelijaksi valittiin kuitenkin graafikko Bror Zetterborg, jolla oli kokemusta nimenomaan kaupunginosien logojen suunnittelusta ja joka oli tuohon aikaan saanut palkintoja töistään. Myös Zetterborg työsti useita ehdotuksia ennen kuin lopullinen logo saatiin valituksi. Bror Zetterborgille luovutettiin tekijäkappale Pakila-Seuran viiristä yhdistyksen vuosikokouksessa 15.10.1984. Viiri nro 1 luovutettiin Tapio Lehtoselle 30.3.1985 hänen 80-vuotispäivänään. Tähän mennessä (kesä 2010) Pakila-Seuran viirejä on luovutettu yhteensä 64 kpl.
Mitä logo sitten pyrkii kuvaamaan? Merkin suunnittelun inspiraationa on ollut pässi. Pakilan alueen alkuperäinen nimi ensimmäisissä keskiaikaisissa historiakirjoissa on Baggböle. Nimessä esiintyvä bagge on merkinnyt jotain paksua ja kömpelöä. Eläimenä sen katsotaan viittaavan pässiin.