Päiväni murmelina

Moni lukijoistani on katsonut Päiväni murmelina – elokuvan. Elokuvassa pääosaa esittävä Bill Murray herää yhä uudelleen samaan karmeaan päivään. Viime aikoina minusta on tuntunut samalta. Kaupungin liikennejärjestelyt ovat alkaneet vaikuttaa itseään toistavilta painajaisunilta.  Minä en vastusta kävelykeskustaa enkä nastarengaskieltoa. Minä vastustan järjettömiä kokeiluja, joiden vaikutuksia ympäristön asukkaisiin ei suunnitella etukäteen.

Ensinnäkään en ymmärrä miksi nastarengaskieltoa pitää ylipäätänsä kokeilla. Maailmalta löytyy asiaan liittyviä tutkimuksia esimerkiksi Tukholmasta. Minulle olisi sopinut, että koko kantakaupungissa astuu voimaan nastarengaskielto esimerkiksi kolmen vuoden päästä. Tämä olisi tiedotettu, jolloin olisin voinut normaalissa renkaanvaihtorytmissä hankkia kitkarenkaat. Uusia renkaita en yhden kadun järjettömän nastarengaskiellon takia ala ostamaan. Ratkaisu ei olisi aiheuttanut ongelmia asukkaille, kuten nyt. Liikenne on nimittäin jo nyt siirtynyt Bulevardille.

Esplanadeilla suljetaan toinen ajokaista kokonaan autoilta. Kävelykeskusta on kannatettava asia. Kävelykeskustan toteuttaminen kuitenkin edellyttäisi keskustan autoliikenteen uudelleen järjestelyitä. Nyt aloitetaan kokeilu, mutta ei mitenkään suunnitella liikennejärjestelyitä. Samaan aikaan on keskustassa alkamassa isot tieremontit, jotka omalta osaltaan vaikeuttavat liikennettä.

Suljettavat autokaistat on kerrottu siirrettävän pyöräilijöiden käyttöön. Etelä-Esplanadin pyöräkaistassa on tällä hetkellä toivomisen varaa. Ongelmana on lähinnä pyörätiellä kävelevät turistit. En kuitenkaan siirry pyöräilemään ajokaistalle. Mukulakivillä ajaminen ei ole mukavaa.

Kokeiluja on perusteltu erilaisilla näkökulmilla. Keskustan elävöittäminen on tärkeä näkökulma. Täytyy myöntää kaupungin osin jo onnistuneen tässä, turistit ovat saapuneet ihmettelemään Lönnrotinkadun uutta liikennemerkkiä. Useimmat nastarenkaisilla autoilla. Jos kävelykeskusta tuo uusi yrittäjiä keskustaan tai lisää asiakkaita, niin se on toki kannatettavaa. Toivokin kaupungin nyt aidosti seuraavaan kokeilujen onnistumista yrittäjien kannalta.

Sulkua on selitetty myös sillä, että jo nyt toinen kaista on ollut varattuna tavarakuljetuksille ja pysäköinnille. Väite ei pidä paikkaansa. Pääsääntöisesti ruuhka-aikaan Esplanadeilla on ajettu kahdella kaistalla. Kuvaa, ettei päättäjillä ole todellista käsitystä asian oikeasta tilasta. Joku on myös väittänyt kävelijöiden tarvitsevan lisää tilaa. Kävelyruuhkaa Esplanadeilla olen nähnyt ainoastaan Vappuna, jolloin koko katu on muutenkin suljettu.

Kenen etua nämä kokeilut palvelevat? Ei ainakaan lähialueiden asukkaita. Etelä-Helsingissä on odotettavissa lisääntyvää liikennettä. Kaupungin tulisi seurata vaikutuksia lähialueille, ei pelkästään asianomaisella kadulla. Muutama kesä sitten Kaivopuistossa suljettiin ajokaistoja kesäkaduksi. Lopputuloksena oli tyhjä katu, jota kukaan ei käyttänyt. Ihmiset kulkivat tottuneita reittejä. Toivoin tästä otetun opiksi. Valitettavasti ei siltä vaikuta.

Pelkällä ideologialla autot eivät kaupungista katoa. Asukkaiden palveluihin kuuluu myös liikenteen huomioiminen. Etelä-Helsingin ruuhkauttaminen ei meitä palvele.

Taru Reinikainen

Asukasaktiivi

Kolumni on julkaistu alun perin Kamppi-Eira lehdessä 24.11.2022.