![]() |
HKL on teettänyt itäisen Helsingin liityntälinjaston kehittämisselvityksen. Selvityksessä esitetään linjan 82 käyttöönottoa välille Herttoniemi-Itäkeskus. Yhteys Roihupellon teollisuusalueelle turvataan uuden linjan 89 avulla (nykyinen 80:n reitti mutta harvemmin vuoroin). Linja 80 siirtyy liikennöimään Herttoniemestä Laajasaloon. |
Päälinjaksi 82
Roihuvuoresta poistuvat linjat 80 Roihupelto-Herttoniemi-Länsi-Herttoniemi ja 93 Herttoniemi-Marjaniemi-Itäkeskus, joita korvaa uusi linja 82 Herttoniemi-Roihuvuori-Itäkeskus. Linja 82 tarjoaa säännöllisen ja tasavälisen yhteyden metroasemille ja noin 5 minuuttia aikaisempaa nopeamman yhteyden Itäkeskukseen.
Herttoniemen alueen linjastomuutokset
Roihupeltoon linja 89
Nykyisen linjan 80 Roihupellon pää esitetään hoidettavan omalla linjalla 89 Herttoniemi-Roihupelto. Tällöin Roihupellon palvelu voidaan suunnitella kysynnän mukaan, sillä nykyiseen tarjontaan nähden käyttäjiä on Roihupellossa hyvin vähän (kyytiin nousijoita on arkivuorokaudessa n. 70).
Roihupellon lisäksi tarjonta vähenee Roihuvuoren pohjoisosissa olevien Prinssintien ja Prinsessantien pysäkkipareilla. Kyytiin nousijoita on näillä pysäkeillä ruuhkatunnissa noin 50, arkivuorokaudessa noin 400. Prinssintien pysäkiltä on noin 250 metrin matka Roihuvuoren kirkon pysäkeille, joilla tarjonta paranee. Noin 250 metrin päässä Prinsessantien pysäkeistä kulkee linja 58/B Itäkeskus-Pasila-Munkkivuori/Meilahden klinikat, joka tarjoaa vaihtoehtoisia yhteyksiä.
Hiljaisille ajoille linja 82K
Hiljaisina aikoina linjoja 82 ja 83 korvaa linja 82K Herttoniemi-Tammisalo-Itäkeskus, joka voidaan yhdistää myös Länsi-Herttoniemeä palvelevaan hiljaisen ajan linjan 80B Herttoniemi-Länsi-Herttoniemi kanssa.
Metro Roihupeltoon?
HKL:n suunnittelujohtajan mukaan Roihupellon metroseisakki tulee ajankohtaiseksi aikaisintaan vuoden 2020 jälkeen. Seisakin rakentaminen edellyttää HKL:n varikkoalueen muuttamista asuinalueeksi. Muussa tapauksessa odotettu matkustajamäärä ei riitä uuden seisakin puolustukseksi.
Mitä seuraavaksi?
Yllä esitetyt muutokset ovat siis vasta ulkopuolisen konsultin laatimia ehdotuksia metron liityntälinjaston muuttamiseksi. HKL esitteli suunnitelmaa Herttoniemen, Roihuvuoren, Laajasalon ja Santahaminan kotiseutuyhdistysten edustajille maanantaina 19.9. järjestetyssä keskustelutilaisuudessa. HKL toivoo kotiseutuyhdistysten vievän viestiä alueensa asukkaille. Mikäli palautteelle on aihetta, tulee se tehdä kotiseutuyhdistyksen kautta kirjallisena HKL:lle lokakuun aikana.
Arviointia keskustelun perusteella
Näiden sivujen keskustelupalstalla toivottiin yleisesti linjojen 93 ja 80 fiksumpaa ajoitusta suhteessa toisiinsa. Nyt esitetty kehityssuunnitelma tulee korjaamaan tämän puutteen. Positiviista on myös Itäkeskus -yhteyden nopeutuminen.
Negatiivista on Prinsessantien, Punahilkantien ja Lumikintien pysäkkimatkan pidentyminen. Selvityksen perusteella voimme olettaa, että linja 89 tulee palvelemaan pääsääntöisesti ruuhka-aikoina. Muulloin pysäkkimatkaa joutuisi taittamaan hieman pidempään – tai vaihtoehtoisesti odottelemaan kyytiä pidempään.
Palvelulinjasto jatkaa toimintaansa edelleen, joten matka esim, Herttonimen sairaalaan onnistuu jatkossakin yhdellä bussiyhteydellä.
HKL arvioi ettei kauppakeskus Lanterna tule juurikaan vaikuttamaan joukkoliikenteen tarpeisiin. Kauppakeskuksen ympäristö arvioitiin hyvin katetuksi jo nykyisen liikeinnöinnin voimin. Koska kauppakeskus keskittyy sisustamiseen ja rakentamiseen, voidaan olettaa suurimman osan asiakkaista käyttävän omaa autoa joukkoliikenteen asemesta.
Lisätietoja